Läser att det börjar bli vanligt med lokala vindkraftverk som man får köpa andelar i, så även i min kommun. Halva kW-priset stod det i tidningen om jag minns rätt. Oj va bra tänkte jag, såna andelar måste jag köpa ! Sov på saken och började fundera. Vad är haken ? Läste på lite på internet och hittade en del uppgifter om att Utan statliga subventioner är vindkraftelen dyrare att producera ? ok, resten av Sveriges elanvändare subventionerar alltså andelsägarnas el ? Hur länge gäller dessa bidrag ? Finns det en risk att köpa andelar, om stataen säger om 5 år; nya regler, bidrag bort ! Någon som kan berätta mer ?
 
Den stora haken är väl annars att du måste investera ganska rejält för att få köpa tillräckligt mycket el för dina behov. Dina övriga punkter har jag dessvärre inga fakta kring.
 
Här ska det byggas vindkraft o varje andel på 1000 kWh kostar ca 5000:-
Vad som kan själpa allt är om staten kommer på att lägga full besktning på vindkraftselen...
Här räknar dom att elen ska kosta 12 öre/kWh o då ska fösäkringar servicekostnader mm va inräknat, Kapitalkostnaden är 24 öre/kWh räknat på 5% ränta sen tillkommer överföringsavgiften...
 
Du måste ha ditt elabonemang hos den leveranför som andelsföretaget har skrivit avtal med. Resten av året då dina 1000Kw är slut måste du köpa ström av dem...
 
  • Gilla
Forza MoDo
  • Laddar…
JanneT5 skrev:
Du måste ha ditt elabonemang hos den leveranför som andelsföretaget har skrivit avtal med. Resten av året då dina 1000Kw är slut måste du köpa ström av dem...
Jepp när man inte har kvar andelar, Men det beror ju på hur många man köper men man får inte ha mer andelar än man förbrukar då tvingas man sälja överskottsandelarna...
För 10000 kWh måste man således köpa 10 andelar á 5000:- = ca 50000:-
 
Haken är väl att den dagen staten drar in sitt tillskott, kostar varje vindkrafts Kwh över 1,25 kr att producera att jämföra med vattenkraftens c:a 10 öre och kärnkraftens c:a 30 öre
 
Jag förbrukar 16.000 kWh per år och måste därför investera 80.000 kr för att få köpa den billiga elen. Det tar mig ca 13,5 år med samma förbrukning innan jag tjänar på affären (antagande att vindelen fortsatt kostar 13 öre och motsvarande marknadspris ligger kvar på 50 öre).

Haken är väl att jag inte tror att vindelen kommer att vara lika billig i 13 år.

Å andra sidan lovar de (detta fall o2) att köpa tillbaka andelarna men till vilket pris?
 
Jag har också funderat på detta men jag har lite tveksamheter:
1) En uppenbar fråga är om 10-15 öre verkligen räcker till underhåll och produktion.
2) Den juridiska konstruktionen verkar snårig - i flera fall går man in i en ekonomisk förening med en
insats, men denna verkar inte äga produktionsenheterna och driftar dem inte heller - Detta gör ett
bolag som den ekonomiska föreningen har avtal med. Exakt hur avtaleet ser ut är höjt i dunkel - men
min gissning är att mot att den ekonomiska föreningen lånar ut kapital motsvarande insattserna förbinder
sig produktionsbolaget att leverera el i motsvarande mängd till den ekonomiska föreningen och dess
medlemmar. Problemet som jag ser det är att den ekonomiska föreningen inte har insyn i bolagets risk
exponering och dess kapital disposition. Det verkar som om föreningen inte har några likvida eller materiella
tillgångar vilket gör denna konstruktion väldigt risk exponerad - läs konkurs.
Jag har i förra veckan engagerat min lokala konsumentombudsman för att utreda vilka risker man står i ett
sådant här avtal - får se vad han kommer fram till
3) Man är förståss (som andra påpekat) helt utlämnad till politikernas godtycke vad gäller lagar, skatter mm. Upplägget bygger på att den ekonomiska föreningen inte betalar skatter utan bara nät- och överförings avgifter.

Men jag tycker inte att denna form är dum - en blandnig av höga elpriser, enorma leverantörsmarginaler, miljö
hänsyn mm. gör att jag överväger att köpa andelar.

MVH/Jonas
 
Dom som varit med i Holmsund sen -97 är då mycket nöjda o har betalat 10 öre/kWh sen dess o det nya verket som monterades upp ifjol/våras skulle ta 6,1 år att tjäna in insatsen mot dagens elpris..
Här är det sagt att kWh kostnaden inkl kapitalkostnad drift mm ska ligga på 47 öre/kWh o förmodligen ingen energiskatt som tillkommer
 
Helt rätt att vindkraften inte skulle bära sig utan statliga subventioner! Även om tanken är god så skulle nog jag personligen dra öronen åt mig! Det enda i allt detta som lockar mig är miljövinsten.

Dock skall man ha klart för sig att denna branschen är full av lyckosökare och ruffel och bågare! Vinsterna för exploatörer och markägare är enorma vilket gör att dessa ofta inte skyr några som helst medel för att bygga sina plåtmonster!

Bara ett enda byggnadstillstånd för ett enda verk kan säljas för 5 milj kr. Markägaren får ca 250 000:- i 25 år i arrende per verk.

Dessa bolag poppar upp som svampar ur jorden och går i konkurs lika snabbt för att åter och åter igen poppa upp av samma personer under nya företagsnamn.

Om man nu vill tjäna några ören per kwh så finns det betydligt bättre alternativ att investera så stora summor pengar till betydligt högre avkastning och betydligt mindre risk!

Tycker själv att pengarna detta vansinneskalas kostar, kan användas till åtgärder som har betydligt större och bättre betydelser för miljön.
 
Kvarkenvinden (Holmsund/Umeå) :
"... är en ekonomisk förening som har funnits sedan 1997 och har i dagsläget två vindkraftverk, som står på piren utanför Umeå Hamn i Holmsund. Ett Bonus på 600 kW och ett Vestas på 3 MW. Vi producerar ungefär 7 000 000 kWh/år."

Kvarkenvinden har tänkt bygga ett 3:e vindkraftverk, ett Vestas på 2 MW som också skall ersätta det minsta verket (Bonus 600 kW). Men nu kostar varje andel 6400:- (för ca 1000 kWh/år i ca 25 år).

" * Medlemsavgiften per år är 250 kr och beslutas av föreningsstämman som hålls en gång per år senast innan mars månads utgång.
* Driftkostnaderna för att driva verket bestäms och fastställs av föreningsstämman och har historiskt legat på storleksordningen 10-12 öre/kWh plus moms.
* I egenskap av delägare i miljö riktigt vindel erhåller varje medlem av Energimyndigheten elcertifikat som administreras av Kvarkenvinden 1 och säljs på den öppna marknaden, intäkterna tillfaller medlemmarna. För närvarande innebär det en bonus/kWh på ca 18 öre som skall ställas mot den driftskostnad som förnärbvrande ligger på ca 10-12 öre/kWh moms. Med andra ord är bonusen förnärvarande högre än kostnaden för eldistrubitionen, nätkostnaden tillkommer ju alltid.
..."
http://www.kvarkenvinden.com/Intresseanmälan/tabid/62/Default.aspx
http://www.kvarkenvinden.com/Välkommen/tabid/59/Default.aspx

Om elcertifikat:
"Kvotnivåerna är fastställda till och med år 2030 samt justerade för år 2007-2010. Nedan redovisas kvoterna för åren 2003 till 2030."
http://www.energimyndigheten.se/WEB...m&MenuSelect=E7DB547E72E70561C12570D600520386

Jag har möjlighet att köpa vindkraftsandelar men tänkte först strunta i det men påbudet från EU gör mig fundersam?

PUBLICERAD 2008-01-24 13:48
"Sverige i topp på förnybar energi i EU
Inget annat land inom EU har så stora krav på sig som Sverige när det gäller andelen förnybar energi. År 2020 ska Sverige 49 procent av energiförbrukningen komma från förnybara källor mot 40 procent i dag.
...
EU-kommissionens krav på andelen förnybar energi av totala konsumtionen 2020

1. Sverige 49%
2. Lettland 42%
3. Finland 38%
4. Österrike 34%
5. Portugal 31%
6. Danmark 30%
7. Estland 25%
7. Slovenien 25%
9. Rumänien 24%
10. Frankrike 23%
10. Litauen 23%
12. Spanien 20%
13. Tyskland 18%
..."
http://www.nyteknik.se/incoming/article62029.ece

Vår elräkningen för december var på nära 90 öre/kWh (varav energiskatt + moms var 25,50 öre) + distributionsavgift 13,75 öre + säkringsavgift 132 kr/månad.
El priset UTAN moms skatter och distributionsavgift mm. var 46,10 öre/kWh

Vad säger ni?
 
Sveriges Vindkraftkooperativ ser ut att ha en mer informativ webbsida än Kvarkenvinden när det gäller ekonomin:
http://www.svef.nu/
"Nyheter
20071122
Miljöbonus
Fr.o.m. 2008-01-01 sänks miljöbonusen från nuvarande 4 öre till 2 öre/ kWh"

"SVEF har ca 1300 medlemmar. Det är såväl privatpersoner som företag, bostadsrättsföreningar, kooperativ, stiftelser, lantbruk osv.

Inom styrelsen arbetar vi hårt och målmedvetet med att kunna köpa fler vindkraftverk till våra medlemmar, men vi måste också hela tiden ta hänsyn till utvecklingen i föreningen, så att ekonomin står i paritet med uppsatta mål.
Ett av våra mål är att utvinna elenergi till medlemmarna till ett så lågt självkostnadspris som verkligheten tillåter.

Andelspriset är nominellt 6000 kr/andel och berättigar till en leverans om 1000 kWh el per år.

Föreningens elpris är f n 24 öre/kWh.

Inkl miljöbonus (f n 2,0 öre/kWh), energiskatt (f n 27,0 öre/kWh), elcertifikatavgift (fn 4,0 öre/kWh) och moms blir totalpriset 66,3 öre/kWh."
Det finns en enkel kalkylator hos SVEF.

Enligt vad jag har hört så utbetalas el-certifikat under de första 15 åren till ett bygg vindkraftsverk.
Men med nuvarande elpriser får jag inte det till en god affär?
Har jag räknat fel - hur räknar ni andra?
Men nu skall visst elpriserna EU anpassas?

Frankrike lär ha EU: s lägsta elpriser och Tyskland dyraste hushållsel och näst dyraste industri-el hörde jag på TV.

Någon som funderar på att köpa ett verk av marknadsledaren?
"Med en markedsandel på 28 pct., og 33.500 installerede vindmøller, er Vestas verdens førende leverandør af vindkraftløsninger."
http://www.vestas.com/da

Avanza Historik för Vestas Wind Systems:
Kurs +/-%
1 vecka 510,00 1,96
12 månader 287,00 81,18
http://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=52332
Den som köpte Vestas aktier för 1 år sedan har gjort en bra affär!

Här är Sveriges effektivaste vindkraftverk (högst utnyttjande av den teoretiska maxkapaciteten):
"Rekordverket i Tornedalen har en så kallade kapacitetsfaktor på 0,368, vilket är långt över genomsnittet på drygt 0,2."
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article66115.ece
 
men hur är det med skatt (och moms på skatten, och annat kul som staten hittar på), nätavgifter etc? 13öre är väll inte vad man faktiskt betalar i slutändan? Är det inte lönsammare med ett eget litet vindkraftverk eller solfångare istället?
 
Det vore roligt om någon räknade på vart brytgränsen för eget vs andelar ligger.
Kanske ett småskaligt system som driver datorn. Tror den drog ström för 2000 kr per år?
 
Stämmer bra, det tillkommer en del avgifter.
Är själv stolt ägare av andelar i O2, har dock inte fått min första faktura med andelesel ännu. Men om jag räknat rätt så skall 13 öre jämföras med det som på min tidigare faktura stod som elavgift. Till det kommer elcertifikat 3,5 öre och energiskatt 26,5 öre. På alla dessa läggs moms 25% Det ger 53 öre / kWh.
Sen tillkommer transporten hem men där har vi ju monopol i Sverige så det är ju inte lönt att diskutera.

Som jämförelse var toppnoteringen förra vintern från min dåvarande leverantör 120 öre / kWh för elavgift, certifikat, energiskatt och moms.

Såvitt jag kan se i papprena jag har så äger den ekonomiska föreningen vindkraftverken och ett företag sköter driften. Men Jonasb har kanske läst på mer noga eller om en annan förening?

För mig fanns flera skäl att köpa.
1. Kul att gynna miljön.
2. Ännu mer kul om man kan tjäna pengar på att gynna miljön, hos andra elbolag betalar man ju extra för att köpa grön el.
3. Visst är det en chansning som beror på elprisets utveckling och ändrade myndighetsregler men efter senaste tidens miljödebatt så tror jag förutsättningarna kommer stå sig och det kan visa sig vara en bra affär på sikt. Om inte har jag råd att bli blåst på vad andelarna kostade, lika väl som andra gör förlustaffärer med aktier.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.