S surfarn skrev:
Vill du ha betongplatta finns det inte så många alternativ, du måste ta in hantverkare och det kommer att kosta gissar på 800” - 1,5 mille beroende på standard och var i landet det är
Varför inte gjuta plattan själv med isolerade kantelement och färdigbetong?
Att folk ( främst tjänstemän i städer?) har blivit så rädda för fysiskt arbete är konstigt när man ser hur mycket man måste lönearbeta för att kunna betala en inlejd hantverkare.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte gjuta plattan själv med isolerade kantelement och färdigbetong?
Att folk ( främst tjänstemän i städer?) har blivit så rädda för fysiskt arbete är konstigt när man ser hur mycket man måste lönearbeta för att kunna betala en inlejd hantverkare.
Jag lejde in grävning och uppackning av bädden. Sen köpte jag ett formpaket från tjällden och byggde form, armerade och VVS. Sen hyrde jag en betongare som gjöt. Det är ganska mycket att lära sig först om man som jag inte hade koll. Men i pengar värt besväret
 
S surfarn skrev:
Vill du ha betongplatta finns det inte så många alternativ, du måste ta in hantverkare och det kommer att kosta gissar på 800” - 1,5 mille beroende på standard och var i landet det är
Du har ju själv hittat ett alternativ;)
 
M maria01 skrev:
vad har hänt med forumet för byggde dom flesta själva
Jag tror att många fler har upptäckt detta fantastiska forum. Människor som jag som behöver kunskap och hjälp med allt som hör till huset. De nya kanske inte börjar sitt hus med att såga ner träd för att göra skugglister eller gjuta egna kopparrör.

Vi som inte kan eller har tid attt snickra allt själva behöver också råd och hjälp.Vi kan också dela med oss av våra erfarenheter
 
  • Gilla
Linda-Andersson och 2 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Jag tror att många fler har upptäckt detta fantastiska forum. Människor som jag som behöver kunskap och hjälp med allt som hör till huset. De nya kanske inte börjar sitt hus med att såga ner träd för att göra skugglister eller gjuta egna kopparrör.

Vi som inte kan eller har tid attt snickra allt själva behöver också råd och hjälp.Vi kan också dela med oss av våra erfarenheter

attefallshus är den perfekta starten på att lära sig bygga själv​

 
M maria01 skrev:

attefallshus är den perfekta starten på att lära sig bygga själv​

Nej, Friggebod är den perfekta starten eftersom Friggan slipper den kommunala byråkrati som Attefallarna trots allt innebär.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
När hantverkarna gör det som de är utbildade för inklusive dokumentation gör man själv annat som är roligare, har betydligt mindre krav på faktainsamling, har mindre tidspress och är svårare att leja bort. En utbildad van hantverkare gör de flesta uppgifterna mycket snabbare än vad de flesta utan den bakgrunden kommer i närheten av inklusive att de har bättre och fler maskiner.

Att ta tjänstledigt för att bygga något och få det att löna sig kräver en del eftertanke inklusive vad som händer när sgi:n sjunker.
Fast tycker man det är kul så kör på.
 
Har man garage eller uthus så kanske man kan bygga block själv under vintern. 4m behöver man kanske inte göra utan man gör 2st 2m dom hanterar man ganska enkelt själv.
Takstolar beställer man då får man pappren som behövs.

Grunden är väl det som är svårast att göra själv oavsett vilken typ man gör.
Är mycket massor som ska hanteras...
Även om man inte kan gjuta så är det nog billigare att gjuta en halvdålig platta och fixa med flytspackel än att leja in jobbet.
 
För att ta upp frågeställningen igen från högt till lågt:

Högst pris
Jobba med en arkitekt som löser allt

Högt pris
Nyckelfärdigt inklusive allt

Lägre pris
Nyckelfärdigt med egen anlitad firma för montage

Ännu lägre pris
Lösvirkesbyggt av egen anlitad firma (vem gör ritningar etc för bygglovsansökan?)

Lägre pris än förra punkten
Lösvikesbyggt där man tar hjälp i vissa moment som man inte är bekväm med att göra själv, alternativt inte får göra själv på grund av lagstiftning (el)
Igen, ritningar och papper…

Ännu lägre pris…
Gör allt själv (utom el)

Svårighetsgraden ökar ju mer du gör själv, men det säger ju sig själv. Andra självklara saker är ju att ha bra och aktuella referenser från firman man anlitar.
 
  • Gilla
  • Älska
Linda-Andersson och 1 till
  • Laddar…
Det verkar runt Stockholm kosta runt miljonen för en nyckelfärdig attefallare, vare sig du tar färdigbyggd, byggsats eller lösvirke så länge du inte gör något själv. Har hört runt med massor av bekantas bekanta som byggt på olika sätt i valet hur jag själva ska göra.

Jag kommer sannolikt att bygga någon typ av byggsats och göra allt själv utom grund, el och VVS. Men så har jag lite byggande i ryggsäcken, så jag vet vad jag ger mig in på. Det är lätt att vara naiv och tänka att det bara är en Attefallare 😊
 
Som en jämförelse. Låtit bygga Attefallare med lösvirke på plintar med två hantverkare som gjorde jobbet. Själva målade vi ytterfasad, innerväggar och skötte en hel del materiallogistik, bl.a. ritade/skissade huset, räknade ut och beställde allt material. 3 små rum invändigt. Totalkostnad knappt 500 KSEK. Tog typ 2 mån från byggstart varav 5 veckor byggtid. Inget kök eller badrum men mycket elkontakter/dragningar. Lägger man på kök och badrum plus en platta på mark så lär det bli 350-450 KSEK till.

Ovsett typ av hus så lär man tjäna mycket på att vara dagligen på plats för att hjälpa hantverkare med snabba beslut och styra upp ev fel. I vårt fall kördes det löpande räkning och kunde lägga om mitt vanliga jobb så jag och min bror var hela tiden på siten och var där och kollade av arbetet.

Många materialsatser innehåller rätt tunt virke, klena dörrar, fula fönster etc så i slutänden kändes det inte som att de var värda pengarna jämfört med att köpa normal, bra standard själv.
Det är rätt kort tid av byggtiden som är att resa själva stommen på huset. Det är rätt mycket mer tid för allt annat som spackling, lister, innerväggar etc där kanske byggsatserna troligen inte är lika mycket till hjälp.
Så för mig ligger att köpa en materialsats och bygga utifrån den längst ned på listan av alternativ.
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.