Hej! Jag har problem med kondens på insida fönster och vet inte om det beror på bristande ventilation (självdrag) eller om det kan vara luftvärmepumpens fel.

De röda markeringarna på planritningen visar tilluftsventiler i sovrummen. Pax Calima i badrum och luftvärmepumpens innerdel ovanför köksön.

Kondensen har uppstått när vi kört värme med luftvärmepumpen. Elradiatorer i sovrummen och vid matplats har varit avstängda.

Upplever att om inte köksfläkten är igång så händer det inte mycket från tilluftsventilerna.

Diameter i ventilerna 80mm.
Totalyta 60m2. Byggt 2020.

Kan det vara problem att tilluftsventilerna sitter på samma vägg och att luftvärmepump sitter mittemot? Eller är det något annat man kan göra?
 
  • Planritning över hus på 60m2 med röda markeringar som visar tilluftsventiler i sovrum och badrum samt värmepumpens innerdel ovanför köksön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens på insidan av fönster är tecken på dålig ventilation och eller hög luftfuktighet.

Med avstängda (el)radiatorer så blir det ännu mer kallras vid fönsterna, det ger kallara glas, som i sin tur ger kondens.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
För att undvika kondens är det viktigt att det finns ett luftflöde framför fönstret som värmer upp luften och rutan. Man kan inte stänga in fönstret med gardiner t.ex. Varma radiatorer under fönstren bidrar till att få ett luftflöde från radiatorn och uppåt.

Har du kollat att fläkten i badrummet verkligen suger hela tiden och att luft kan passera under/över badrumsdörren?
Med tanke på att ventilationen bara verkar fungera när köksfläkten är igång.

Om man har en fläkt som går ständigt har man inte självdrag utan mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fläkten i badrummet går konstant och är inställd på 70% bas, 88% vid ljus och 90% vid dusch. Har ingen glipa varken under eller över badrumsdörren. Dock märker jag inte heller någon skillnad vid tilluftsventilerna även om sovrums- och badrumsdörren står öppna.

Jag har många och stora glaspartier så det är egentligen bara två fönster som har elradiatorer monterade under fönsterna. Inga gardiner någonstans.
 
J Jonathannnn skrev:
Fläkten i badrummet går konstant och är inställd på 70% bas, 88% vid ljus och 90% vid dusch. Har ingen glipa varken under eller över badrumsdörren. Dock märker jag inte heller någon skillnad vid tilluftsventilerna även om sovrums- och badrumsdörren står öppna.

Jag har många och stora glaspartier så det är egentligen bara två fönster som har elradiatorer monterade under fönsterna. Inga gardiner någonstans.
Brukar sällan räcka med bara 1 paxfläkt som ventilation då flödet i verkligheten oftast bara ligger runt 10L/s vid 100 % hastighet.
Enklaste sättet att lösa problemet är att skaffa en köksfläkt med grundflöde

Sen behöver du även ha upp 1 eller 2 friskluftsventiler i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
J Jonathannnn skrev:
Fläkten i badrummet går konstant och är inställd på 70% bas, 88% vid ljus och 90% vid dusch. Har ingen glipa varken under eller över badrumsdörren. Dock märker jag inte heller någon skillnad vid tilluftsventilerna även om sovrums- och badrumsdörren står öppna.

Jag har många och stora glaspartier så det är egentligen bara två fönster som har elradiatorer monterade under fönsterna. Inga gardiner någonstans.
Det är ju viktigt att bostadsluft kan komma in i badrummet, annars börjar luften komma in genom avloppsrör, otäta fönster etc.

Sen ska det väl sägas att frånluften i ett badrum, 15 l/s enligt normen, är betydligt mindre än luftflödet i en köksfläkt som kanske har 50 l/s på lägsta läget. Så det behöver inte direkt kännas att det kommer in luft genom en tilluftsventil, men håll ett tänt stearinljus vid ventilerna och se om lågan böjs åt sidan.

Sen verkar det lite konstigt att ett så nytt hus inte har tilluft i vardagsrummet och ständigt gående fläkt i köket. Det är ju inte enligt byggreglerna.
 
Tack för era svar!
Vad skulle alternativet vara om man helst inte byter ut köksfläkten? Och placering av tilluft i vardagsrummet - är det någon särskild plats som är lämpligare än någon annan? Bör det sitta snett ovanför fönstret vid matplatsen, där det också finns radiator? (Samma vägg som luftvärmepump)
 
Slå på elementen med lite lagom låg temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.