Hej,

Jag precis flyttat in i min lägenhet och ska göra en lättare renovering. Första steget är att måla innertaket som är målat med vit kalkfärg. Som jag förstått det behöver den borstas först (vissa säger blötas och torkas bort) och sedan målas över? Behöver man grundmåla innan eller vilka steg gäller ?

Kom med era bästa tips och trix!

//H
 
Är det målat med kalkfärg så måla med kalkfärg igen är väl det enkla svaret.
Målar du med fel typ av färg kan i värsta fall takputsen ramla ner i gamla lägenheter.

Vill du måla med en annan färg typ "plastfärg" så får du kontrollera att taket (eller vad som) inte behöver andas fukt och behöver en färg som andas.

Så det beror lite på.
Ta bort allt löst, tvätta bort fett..
Kanske det är bäst att tvätta bort all kalkfärg, men det låter lite jobbigt tycker jag.

Primer kan göra att nästa färg sitter bättre fast.

Sealer kan göra en kalkfärg fukttålig.
Moderna kalkfärger har väldigt lite med traditionell kalkfärg att göra. De har annat bindmedel och andra egenskaper, så se upp med vad du läser på internet.
Det kan vara fullständigt irrelevant för dig...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hade kalkfärg i taket i min lägenhet. Målade om för ca 2 år sedan och det har iaf inte släppt än... Det finns säkert massa andra sätt som funkar lika bra eller bättre, men jag gjorde såhär:

1. Skrubba taket med rotborste och vatten för att ta bort lös färg. Ju mer desto bättre men inte nödvändigt att ta bort allt.
2. Tvätta med ett medel som binder kvarvarande färg. Blir som en tvätt och en sealer/primer i ett, fråga din färgbutik så kan de hjälpa dig med rätt produkt.
2b. Svär över hur sjukt jobbiga, tidsödande och tråkiga steg 1 och 2 är.
3. Måla, även här så tror jag att jag använde en färg som rekommenderades av färgbutiken för att fungera bra för övermålning av kalkfärg.
4. Ha träningsvärk i axlar och nacke, ligg på rygg i soffan och njut av nymålade tak.

Lycka till!
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
T Trices skrev:
3. Måla, även här så tror jag att jag använde en färg som rekommenderades av färgbutiken för att fungera bra för övermålning av kalkfärg.
Antar att det då var någon färg som ”andas” dvs inte är helt tät utan tillåter eventuellt fukt att passera.
Även ”plastfärg” kan göras på sånt sätt att den inte är ångtät.

Tvätta kan vara tråkigt men det är också tråkigt om färgen lossnar…
💪

Anekdot
Grabbens studentlägenhet hade en lampkrok i taket, men eluttag satt högt uppe på väggen.
Satte smal liten smal kabelkanal med självhäftande tejp på baksidan som höll upp kabeln snyggt.
Nästa gång jag hälsade på hade kabel/kabelkanal ramlat ner…vilket blottade en helt annan färgstark kulör.
Färgen hade lossnat och satt på klisterlisten isf i taket.
😳

@Hanno
Hur gick det?
 
C
H Hanno skrev:
Som jag förstått det behöver den borstas först (vissa säger blötas och torkas bort) och sedan målas över?
Du blandar inte ihop det med limfärg (som är en traditionell takfärg)?
Kalkfärg är inget man torkar bort med vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.