Hej
6 st av mina 8 spottar har gått sönder efter 10 år ca.
Hittar inga som kan ersätta med samma koppling och diameter.
Någon som har något tips på vart jag kan hitta liknande spottar som skulle kunna passa. Använder även skymnings relä.
Mvh Tobias
 
  • Närbild av en trasig spotlight som mäts med en skjutmått för att kontrollera diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av elsladdar kopplade med en vit snabbkoppling, troligen relaterat till spottar som gått sönder och behöver ersättas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit apparatlåda med texten "STEiNEL NightMatic 2000" och texten "IP54" på framsidan. Apparaten ligger på ett mönstrat, mörkt underlag med en synlig skruv bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en LED-spotlight med texten "VENEZINA R6016, LED 1W 3000K 30°, DC3V 350mA, IP20" som är delvis sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exponerad elektrisk komponent för spottbelysning, märkt Steinel typ 5503/5504, monterad på en vägg med flera anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en elektronisk LED-driver med märkning "HEP Group LRC9W350 UNI" och specifikationer för koppling och strömstyrka, hållen av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Konstantström 350 mA. En vanlig typ. Är det ett drivdon för alla 8st spottar i dagsläget? Då är det ju lämpligt med spottar på 1W per styck som du har om du inte vill byta drivdon.

Kolla med de större tillverkarna designlight, hidealite mfl så tar de fram något som passar.
Dina är seriekopplade med svagström så det blir enklast att välja samma typ.

Finns flerpack att köpa också 6-8st.

Är hålet för litet går det ju göra större. Är det för stort finns täckringar och liknande som minskar det. Finns även distanser för utanpåliggande montage.
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Konstantström 350 mA. En vanlig typ. Är det ett drivdon för alla 8st spottar i dagsläget? Alla spottar är då seriekopplade i slinga.

Kolla med de större tillverkarna designlight, hidealite mfl så tar de fram något som passar.

Finns flerpack att köpa också 6-8st.

Är hålet för litet går det ju göra större. Är det för stort finns täckringar och liknande som minskar det.
A avh67f skrev:
Konstantström 350 mA. En vanlig typ. Är det ett drivdon för alla 8st spottar i dagsläget? Alla spottar är då seriekopplade i slinga. Då är det ju lämpligt med spottar på 1W per styck som du har om du inte vill byta drivdon.

Kolla med de större tillverkarna designlight, hidealite mfl så tar de fram något som passar.

Finns flerpack att köpa också 6-8st.

Är hålet för litet går det ju göra större. Är det för stort finns täckringar och liknande som minskar det. Finns även distanser för utanpåliggande montage.
Hej tack för svar.
Ja 8 st spottar med ett drivdorn är det. Vart inne i en elbutik dom sa att 1 watt var en gammal standard.

1,2 watt vart mer normalt har jag för mig dom sa.

Låt säga att jag köper 8 st 1,5 watt räcker det att jag hittar ett driv dorn som klarar 12 watt,16-26 VDC och på 350 mA eller är det något annat som jag måste tänka på?
 
Redigerat:
A
Precis. Det behöver även finnas marginal uppåt så välj något som klarar mer än 12W. Det är inte bra att ligga på gränsen.

Ja spottar och drivdon måste vara specade för samma ström. T ex 350mA som du har nu. Konstantström/constant current

Nä det är nog inget annat jag kommer på nu.

Spänningen regleras av drivdonet och följer effekten/strömmen så det står inte samma där med ett drivdon på 12W t ex. Men det är inget man behöver ha koll på. Den sköter sig själv bara man väljer ett inom gränserna (effekten)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobias 3
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.