7ender
Har köpt en begagnad induktionshäll.
Siemens eh651fe17e/01

Det sitter en kabel med perilexkontakt inkopplad. Skulle öppna och kolla hur det var kopplat i hällen. När jag lossat skruvarna till den svarta plasten på baksidan så går det inte att lyfta men än nån cm pga en massa väldigt korta sladdar.

- Gör jag fel? Eller ska man öppna uppifrån, dvs ta bort glasskivan?
Antar ju att det finns fler sätt att koppla på.

Har inget perilexutag, så det blir fast anslutning. Har två faser, nolla och jord.

Grannen som är elektriker ska kolla på det, men jag vill förbereda.

Undersidan av en Siemens induktionshäll med skruvar borttagna, ligger upp-och-ned på en handduk, visar svart plastyta och kopplingar; en kabel är ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hand som håller i en kabel med en perilexkontakt och ett schema som visar hur kablarna ska kopplas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ingen anledning till att du ska behöva öppna hällen.
Kabeln är tydligt märkt, det ska inte vara några problem att koppla in för en en elektriker.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och så ska det vara?

5 tåtar till 4 stift i kontakten!
 
tommib
Det är den vanliga kopplingen för att man också ska kunna använda hällen i Holland som kräver två separata enfaskretsar med varsin nolla.

Det är med stor sannolikhet inte meningen att man ska öppna hällen. Det kan till och med vara så att kabeln är lödd direkt på kretskortet.

Är det en bra lösning? Njaeh..... Kommer den funka? Ja. Inkopplingsanvisningen på kabeln är helt entydig, det är bara att koppla enligt den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
7ender
Hällen är inkopplad och fungerar kan jag meddela.

Jag kände inte till att det fanns modeller konfigurationen sker på anslutningsidan. Hur som helst kopplade jag in den enligt etiketten ovan, och grannen elektrikern kikade in och hade inget bättre förslag… 😀
 
@7ender Är du säker på att allt fungerar som det skall? Alla zoner samtidigt med powerboost?
E etompau skrev:
Ser ingen anledning till att du ska behöva öppna hällen.
Kabeln är tydligt märkt, det ska inte vara några problem att koppla in för en en elektriker.
Precis. Det är inget att fundera på.
7ender 7ender skrev:
Har inget perilexutag, så det blir fast anslutning. Har två faser, nolla och jord.
Det intressanta här är väl att fundera på vad detta betyder. Alltså har neutralledaren "i väggen" tillräcklig area för att klara denna koppling?

Har alla ledarna i väggen samma area (2,5kvmm?)? Och är säkrade med 16A? Som är ganska vanligt.

Om man letar på nätet finns mer info t.ex. Siemens service, bruksanvisningar, reservdelar, tillbehör för EH651FE17E/01

Hällens maxeffekt (alla zonerna på max) är 7200W. Hälften per fas 3600/230=15,7A. 16A säkring och 2,5kvmm räcker precis. Men båda faserna använder samma neutralledare som då kan utsättas för max 31,3A. Eftersom neutralledare (normalt i Sverige) inte är avsäkrad finns inget skydd om man har en enda 2,5kvmm neturalledare som med denna koppling kan bli överbelastad.

Men sedan har hällen en sk powerboost-funktion.
Om den aktiveras på största zonen blir effekten 3700W vilket ger 16,1A. Dvs över 16A, men det funkar nog ändå. Det jag funderar över är vad som händer om man dessutom använder en, två eller tre zoner till samtidigt. Maximal effekt med powerboost är 5600W resp 5500W per fas. Dvs ca 24A per fas och totalt 48A som den enda neutralledaren skall hantera i denna koppling. Är säkringar och neutralledare dimensionerat för detta?

Vad säger din granne elektrikern om det?

Vad händer om du slår alt på en gång och trycker på "b". Håller dina säkringar?
 
O O skrev:
Men båda faserna använder samma neutralledare som då kan utsättas för max 31,3A
Stämmer inte, faserna ligger tidsmässigt förskjutna så strömmen i neutralledaren blir aldrig större än varje enskild fas ström vid varje tillfälle i tid.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jo det måste ju tas hänsyn till fasförskjutningen.
D Dilato skrev:
Stämmer inte, faserna ligger tidsmässigt förskjutna så strömmen i neutralledaren blir aldrig större än varje enskild fas ström vid varje tillfälle i tid.
Men det är inte så att två faser ligger helt ur fas så att säga. Så det är samma stämmer väl inte heller. Det spelar in,men jag orkar inte räkna ut exakt hur det blir med strömmen i neutralledaren. Det är tydligen sent... Kanske någon annan orkar förklara.

Men om vi hoppar just den delen för en stund. Man tar ut max ca 24A ström per fas plus xA i neutralledaren. Det är lämpligt at kolla upp om ledningarna och säkringarna är dimensionerade för det.

Det går inte att testa en induktionshäll genom att bara ställa reglagen på max, det måste finnas rejäla grytor oxo. Induktion värmer bara när det finns något att värma. Att bara slå på strömmen räcker inte. Så det är lätt att tro att man testar max utan att faktiskt göra det. God natt😴
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.