Hej,
Flyttat in ett hus där det finns en induktionshäll från Ikea, jag tror den heter "Induktionshäll Trevlig" vilket inte säljs längre. Den här är inköpt 2017. Jag postar en bild här hur den ser ut.

Den är kopplad med 2 fas (2x16a). Jag har kollat säkringar och inget fel där. Men problemet är att vänstra delen, den delen där man kan variera hur man vill ha värmen, man kan bland annat ha en stor gjutjärnspanna över hela vänstra delen eller 2 mellanstora kastruller.

Den delen fungerar jättebra till en början, kanske första 5 min fungerar det utan problem. Sen är det precis som plattorna bara dör.

Den högra delen fungerar helt felfritt.

Kan det här bero på ett elfel trots allt eller är det fel på hällen? Någon som varit med om något liknande?

Elfel har jag själv avfärdat då det borde varit problem hela tiden och inte efter 5 min användning. Har även kollat hur det är kopplat och det ser korrekt ut. Även mätt med multimeter och även det ser rätt ut. Så hos mig lutar det att hällen är kass men jag är inte 100% säker?

Tack på förhand. :)

Ikea induktionshäll modell "Induktionshäll Trevlig" med en stekpanna innehållandes sparris på den högra kokzonen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, fungerar den felfritt ett tag och sen strular så hade jag också trott att hällen är kass.
Vid elfel borde den inte fungera bra i början.

Kan ju vara någon kondensator som gett upp i hällen, eller möjligen någon kylfläkt som inte gör sitt jobb.

Jag hade googlat lite och eventuellt öppnat hällen och kikat efter buktande kondensatorer, men om jag inte hittade något uppenbart efter det börjat googla efter en ny häll…
 
F fredrik.johansson skrev:
Nja, fungerar den felfritt ett tag och sen strular så hade jag också trott att hällen är kass.
Vid elfel borde den inte fungera bra i början.

Kan ju vara någon kondensator som gett upp i hällen, eller möjligen någon kylfläkt som inte gör sitt jobb.

Jag hade googlat lite och eventuellt öppnat hällen och kikat efter buktande kondensatorer, men om jag inte hittade något uppenbart efter det börjat googla efter en ny häll…
Ja precis. Innan jag börjar skruva upp den, den är som sagt från 2017, jag vet inte alls vad livslängden på såna här induktionshällar är. Men låt säga att det är fel på en kondensator/fläkt eller liknande, är det värt att byta då..? Ikeas vitvaror är ju inte direkt kända för att vara bra.. :)
 
Kollade närmare på det här på en gång. Det finns två fläktar som man kan se underifrån. När jag startar en häll på den högra delen så snurrar den högra fläkten underifrån igång och går konstant och även en stund efteråt när man slagit av den. Däremot när jag startar en häll på den vänstra sidan så går ingen fläkt igång. Kan det vara detta som är problemet?
 
BirgitS
Ja, överhettningsskyddet stänger då av vänstra delen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, överhettningsskyddet stänger då av vänstra delen.
Är kylfläkten något enkelt att byta ut eller måste man demontera hela induktionshällen? Kan inte se att man kan göra det från undersidan så verkar som man måste upp med hela hällen och demontera hela glashällen...? Kan det stämma?
 
MultiMan
Det kan ju lika gärna vara drivningen av fläkten som är trasig på något sätt. Man behöver ta isär och mäta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det kan ju lika gärna vara drivningen av fläkten som är trasig på något sätt. Man behöver ta isär och mäta.
Någon som monterat isär en Ikea induktionshäll och som i så fall kan dela med sig av hur den gjorde? :)
 
MultiMan
Söker du i forumet hittar du ett antal som haft problem, där det vanligaste varit touch-modulen, men då tror jag hela hällen drabbats. Hittade en tråd som möjligen liknar dina bekymmer, fast ingen lösning. Det verkar vara en Whirlpool-tillverkning om trådarna stämmer, så det kan vara hjälp vid felsökning:

https://www.byggahus.se/forum/threa...revlig-tappat-effekt-pa-stora-plattan.305461/

@nizzehult Verkar vara hyfsat aktiv fortfarande, så han kanske kan berätta hur det gick.
 
Problemet löst. Noterade som sagt att kylfläkten inte gick igång. Började fundera om det hade fastnat damm/skit i fläkten som gjorde att den inte gick. Tog fram tryckluft och blåste på rätt rejält på kylfläkten som började snurra av luften. Testade sedan på nytt och vips så började fläkten att snurra när jag strömsatte induktionshällen!

Så oklart exakt vad problemet var men det löste sig på det här viset. Sedan får vi se om det enbart är en tillfällig lösning eller om problemet kommer tillbaka. Det får tiden utvisa helt enkelt
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.