Hej Byggahus,
Har nästan färdigställt mitt kombinerade garage/carport utvändigt när jag kom på en ganska kritisk detalj som jag glömt.
Hur kan jag diagonalstabilisera carportsdelen smidigast i detta skedet?
Takstolarna vilar på limträbalk i carportsdelen och den blir ju med tre öppna sidor.
På denna limträbalk har jag monterat 45x220 CC60 då vi tänkt ha lite gäststuga ovanpå.
Räcker det att man monterar dragband diagonalt ovanpå dessa 45x220 och fäster i vardera för att skapa ett förband?
Är det bättre att fälla in två 45x120 diagonalt liggande så man får både drag / tryckkraft? Detta kommer väl då försämra bärigheten på ovanvåningen?
Vad hade ni gjort? Carporten är på vänster sida och det är den jag är lite orolig för att den kan dras med vid storm.
Tack för hjälpen i förskott.
Mvh
Har nästan färdigställt mitt kombinerade garage/carport utvändigt när jag kom på en ganska kritisk detalj som jag glömt.
Hur kan jag diagonalstabilisera carportsdelen smidigast i detta skedet?
Takstolarna vilar på limträbalk i carportsdelen och den blir ju med tre öppna sidor.
På denna limträbalk har jag monterat 45x220 CC60 då vi tänkt ha lite gäststuga ovanpå.
Räcker det att man monterar dragband diagonalt ovanpå dessa 45x220 och fäster i vardera för att skapa ett förband?
Är det bättre att fälla in två 45x120 diagonalt liggande så man får både drag / tryckkraft? Detta kommer väl då försämra bärigheten på ovanvåningen?
Vad hade ni gjort? Carporten är på vänster sida och det är den jag är lite orolig för att den kan dras med vid storm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen i förskott.
Mvh
Produkter som diskuteras: "dragband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Tack för svar! Ja, det stämmer att jag tänkt använda golvspån i framtiden. Men det kanske tar ett tag innan jag börjar med detta. Hur kan man förstärka det utan golvspån i åtanke? Är det enbart dragband då?W witten skrev:
Det är nog det billigaste. Har du några bräder över kan du ju även ”fulskruva” dem lite strategiskt, temporärt…S Snowflakes skrev:
Jag har sett carportar som blåsit omkull så det är ibland vanskligt att kolla på andra.S Snowflakes skrev:
Sen är det väl synd att sätta förfulande snedsträvor på den fina carporten.
Du kan ju istället skapa skivverkan genom att sätta en spontad brädpanel som undertak. Det styvar upp bra.
Jag har monterat enkelfas panel men denna kanske inte riktigt har samma förstyvning?W witten skrev:
Om husdelen är ordentligt tvärstadgad så borde carportsdelen klara sig men du kan förstärka den mer genom att t.ex sätta ett X som tvärstadgar där samt ev en vägg för att dölja detta.
Även svetsade I-balkar som kan ta moment kan användas.
Det som dimensionerar är hur mycket försämring materialen med tiden kommer att få, vindlast, hur mycket boende på loftet kommer att fylla med tunga saker t.ex tvättmaskin, snölast, påkörningsrisk mm.
Detta är egentligen något en byggnadsingenjör bör räkna på.
Även svetsade I-balkar som kan ta moment kan användas.
Det som dimensionerar är hur mycket försämring materialen med tiden kommer att få, vindlast, hur mycket boende på loftet kommer att fylla med tunga saker t.ex tvättmaskin, snölast, påkörningsrisk mm.
Detta är egentligen något en byggnadsingenjör bör räkna på.
Tanken är att ha alla väggar öppna i carportsdelen förutom då den mot själva garaget. Min fråga var mer kring hur jag stadgar den delen då jag inte har några väggar utan bara två stolpar som tar lastkrafterna.spikplanka skrev:Om husdelen är ordentligt tvärstadgad så borde carportsdelen klara sig men du kan förstärka den mer genom att t.ex sätta ett X som tvärstadgar där samt ev en vägg för att dölja detta.
Även svetsade I-balkar som kan ta moment kan användas.
Det som dimensionerar är hur mycket försämring materialen med tiden kommer att få, vindlast, hur mycket boende på loftet kommer att fylla med tunga saker t.ex tvättmaskin, snölast, påkörningsrisk mm.
Detta är egentligen något en byggnadsingenjör bör räkna på.
Isåfall är det nog primärt:S Snowflakes skrev:
* Husdelen stadgar bilparkeringen
* Om det inte är nog så kan I-balkar i metall istället för träbalkar ta mer momentkraft i bildelen