Hej Byggahus,

Har nästan färdigställt mitt kombinerade garage/carport utvändigt när jag kom på en ganska kritisk detalj som jag glömt.
Hur kan jag diagonalstabilisera carportsdelen smidigast i detta skedet?

Takstolarna vilar på limträbalk i carportsdelen och den blir ju med tre öppna sidor.
På denna limträbalk har jag monterat 45x220 CC60 då vi tänkt ha lite gäststuga ovanpå.

Räcker det att man monterar dragband diagonalt ovanpå dessa 45x220 och fäster i vardera för att skapa ett förband?
Är det bättre att fälla in två 45x120 diagonalt liggande så man får både drag / tryckkraft? Detta kommer väl då försämra bärigheten på ovanvåningen?

Vad hade ni gjort? Carporten är på vänster sida och det är den jag är lite orolig för att den kan dras med vid storm.

Kombinerat garage och carport under konstruktion med rött träpanel, tegelpannor på taket och tre öppna sidor, samt rektangulära fönsteröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen i förskott.

Mvh
 
Eftersom du har bostadsbjälklag ovanpå antar jag att du har någon form av golvspånskiva ovanpå som skapar skivverkan och transporterar sidokrafter till huskroppen.
 
W witten skrev:
Eftersom du har bostadsbjälklag ovanpå antar jag att du har någon form av golvspånskiva ovanpå som skapar skivverkan och transporterar sidokrafter till huskroppen.
Tack för svar! Ja, det stämmer att jag tänkt använda golvspån i framtiden. Men det kanske tar ett tag innan jag börjar med detta. Hur kan man förstärka det utan golvspån i åtanke? Är det enbart dragband då?
 
S Snowflakes skrev:
Tack för svar! Ja, det stämmer att jag tänkt använda golvspån i framtiden. Men det kanske tar ett tag innan jag börjar med detta. Hur kan man förstärka det utan golvspån i åtanke? Är det enbart dragband då?
Det är nog det billigaste. Har du några bräder över kan du ju även ”fulskruva” dem lite strategiskt, temporärt…
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det är nog det billigaste. Har du några bräder över kan du ju även ”fulskruva” dem lite strategiskt, temporärt…
Tack! Behöver man sidosträvor på dom stående limträpelarna om man gör detta?
 
S Snowflakes skrev:
Tack! Behöver man sidosträvor på dom stående limträpelarna om man gör detta?
Jag hade aldrig vågat säga nä på den frågan 😜
Men jag vet inte faktiskt. Det skadar ju inte…
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade aldrig vågat säga nä på den frågan 😜
Men jag vet inte faktiskt. Det skadar ju inte…
Hehe, förstår det. Men tycker jag har sett en del carportar som inte har denna sidosträva, därav jag undrade hur dessa löser det rent konstruktionsmässigt.
 
S Snowflakes skrev:
Hehe, förstår det. Men tycker jag har sett en del carportar som inte har denna sidosträva, därav jag undrade hur dessa löser det rent konstruktionsmässigt.
Jag har sett carportar som blåsit omkull så det är ibland vanskligt att kolla på andra.

Sen är det väl synd att sätta förfulande snedsträvor på den fina carporten.

Du kan ju istället skapa skivverkan genom att sätta en spontad brädpanel som undertak. Det styvar upp bra.
 
W witten skrev:
Jag har sett carportar som blåsit omkull så det är ibland vanskligt att kolla på andra.

Sen är det väl synd att sätta förfulande snedsträvor på den fina carporten.

Du kan ju istället skapa skivverkan genom att sätta en spontad brädpanel som undertak. Det styvar upp bra.
Jag har monterat enkelfas panel men denna kanske inte riktigt har samma förstyvning?
 
S Snowflakes skrev:
Jag har monterat enkelfas panel men denna kanske inte riktigt har samma förstyvning?
Det är så litet uthäng så det blir jättebra.
 
Försök att få till tvärstadga på detta sätt:

Baksida:
En röd byggnad med tegeltak och två avspärrade fönster, med gula diagonala linjer som bildar ett X över framsidan, visar förslag på tvärstadga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsida:
Röd byggnad med brunt tak, gröna linjer i kryss för att visa förslag på tvärstadga på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W witten skrev:
Det är så litet uthäng så det blir
spikplanka spikplanka skrev:
Försök att få till tvärstadga på detta sätt:

Baksida:
[bild]

Framsida:
[bild]
Det har jag gjort. Det var Carportsdelen jag tänkte på.
 
Om husdelen är ordentligt tvärstadgad så borde carportsdelen klara sig men du kan förstärka den mer genom att t.ex sätta ett X som tvärstadgar där samt ev en vägg för att dölja detta.
Även svetsade I-balkar som kan ta moment kan användas.
Det som dimensionerar är hur mycket försämring materialen med tiden kommer att få, vindlast, hur mycket boende på loftet kommer att fylla med tunga saker t.ex tvättmaskin, snölast, påkörningsrisk mm.

Detta är egentligen något en byggnadsingenjör bör räkna på.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om husdelen är ordentligt tvärstadgad så borde carportsdelen klara sig men du kan förstärka den mer genom att t.ex sätta ett X som tvärstadgar där samt ev en vägg för att dölja detta.
Även svetsade I-balkar som kan ta moment kan användas.
Det som dimensionerar är hur mycket försämring materialen med tiden kommer att få, vindlast, hur mycket boende på loftet kommer att fylla med tunga saker t.ex tvättmaskin, snölast, påkörningsrisk mm.

Detta är egentligen något en byggnadsingenjör bör räkna på.
Tanken är att ha alla väggar öppna i carportsdelen förutom då den mot själva garaget. Min fråga var mer kring hur jag stadgar den delen då jag inte har några väggar utan bara två stolpar som tar lastkrafterna.
 
S Snowflakes skrev:
Min fråga var mer kring hur jag stadgar den delen då jag inte har några väggar utan bara två stolar som tar lastkrafterna.
Isåfall är det nog primärt:
* Husdelen stadgar bilparkeringen
* Om det inte är nog så kan I-balkar i metall istället för träbalkar ta mer momentkraft i bildelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.