Bara så att folk får se hur det kan se ut där man har sprutat skum i en vägg. Konsistensen är litegran som skör maräng, bitvis väldigt skör.

Som kanske syns i bilden så har isoleringen satt ihop under den liggande regeln mitt i bilden, så att det har blivit en glipa innifrån och ut till vindpappen.

Det finns ett fack nedanför bilden där det också har satt sig och spruckit.
 
  • Skumisolering.jpg
Det där är ju ändå bra fyllnads grad mot det som jag har sett bilder på tidigare.!
 
Jo jag har hör om de där isoleringen legat i en hög längs ner.
Glipan under den liggande regeln var ju bara 7 cm bred ;-) och i sprickorna kunde man stoppa in tumstocken och knacka på panelen på utsidan.
Nu är det utbytt mot gullfiber där istället.
Jag har börjat bryta i väggen till höger och där är det skum längs ner men inte fullt, skum och spån i mitten, och spån och luft längs upp.
 
Ja tanken var ju god.

Verkar som om det har krymt med tiden va?
 
Jag undrar om den inte satte sig ganska snart efter den blev sprutad, men jag har ingen aning.
Bitvis var skummet ganska stadigt, men bitvis var det som microballonger, man tittar på det så blåser det bort.
 
Karbamidskum?
 
japp karbamidskum
 
Polyuretanskum har bättre egenskaper men passar inte till allt ändå.
Den expanderar bl.a. vid sprutningen och tål inte sol.

För en del år sedan så såg jag en bild på ett hus som var sprutat utvändigt med polyuretanskum och det kallades för pepparkakshuset för att polyuretanskum blir brun när solen lyser på det så det såg ut som ett pepparkakshus.
Isoleringen skulle sedan byggas över men jag vet inte hur det gick sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.