Vi planerar att ha ett långt, icke öppningsbart, fönster på en vägg, tanken är att soffan ska placeras under. Fönstret kommer ha måtten 22x5. Vad skulle kunna vara lämplig bröstningshöjd? Vi funderar på ca 140 cm ovanför golvyta till glasets nederkant...
 
140 cm över golvet är mycket högt. Vad vill ni uppnå med den placeringen? Slippa se grannhuset, inte synas själv, undvika att bli bländade av bilar som kör förbi? Vilken utsikt får ni med fönster i det höjd? Man får ju stå upp med hakan på fönsterbänken för att se rabatter utanför ...om man är bara 1,6 lång. No ja, man väljer fönster på hög höjd enbart för ljusets skull och lågt placerade fönster för utsiktens skull. Väljer ni enbart för sofans skull?
gaia
 
Det vanligaste är att alla fönster och dörra linjerar i överkant, oftast blir då höjden 210 cm från golv till ök fönster. Skulle tro att övriga fönster i ert hus sitter på den höjden, det kan kanske se konstigt ut med ett fönster på annan höjd om det inte sitter ensamt på den fasaden.
 
120cm brukar vara vanligt för denna fönsterplacering.
 
Jag har precis beställt ett fast 21X5, som var det bredaste Traryd har, skall ha detta i köket ovan diskbänk. 140cm blir höjden i nedankant, så vi slipper stå på knä när vi diskar och vill se naturen utanför. 140cm gör att det linjerar med ovanskåpens undersida. Att låta fönstret linjera 210cm, med övriga fönter, tycker jag inte ser bra ut, det är ju trots all ett helt annat fönster, än övriga "stående". Håll 140cm, så blir det rätt.

Pris TK 5X21 = 3.789. Traryd har 30% t o m nästa vecka = 2.653:-
 
saturnus, hur höga blir dina överskåp? Kommer du att sätta kakel från diskbänkens ovankant (90cm?) till fönstret?
 
Jag tycker det kan sitta på 1,6 eller ev högre. Man ska inte vara så rädd att avvika från det linjära formspråket. Fönster har olika uppgifter: Dagsljus från mer en ett hål tillför rum otroligt mycket även om man inte kan titta ut genom dem.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.