Skall lägga golvspånskivor i ett rum, hus från 1945, så inte helt i våg:)
Tagit bort gamla furuplankor, och sakll nu lägga spårade golvvärmeskivor. Det är lite ojämnt, men jags akll även höja golvet någon cm, för att mötaa ngränsande rum. Gjorde ett likande ingrepp på övervåningen för 2 år den. Då satte jag en 95 regel på sidan on nuvarande regel och skruvade tätt. Funakde rätt bra.
Men har sen sett en del som istället lagt 2 st 120x 28mm, en på var sida av golvregeln. Funderar på vad som blir bäst.


Vad är vanligast, hur har ni gjort``
 
R
Du får ju mer stöd med dubbla 28x120 om varsin sida samt att det är bättre att skruva i 120 högt virke än i 95..
Jag skulle kört på dubbla 28x120😊
 
Varför inte 45x120 då?
28mm blir "lite" å träffa med golvspånskruven/lim.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Om det bara är några få cm, så räcker ju 90mm mer än väl. Det är ju också lättare, som sagt, att träffa med skruvarna om man har 45mm. Dessutom så är det ju betydligt mycket mer arbete om du ska sätta dubbla 28x120 på varje regel.
Personligen skulle jag satt enkel 45x90, eller 45x120 om det ska riktas högt.
 
Riktade drygt 100kvm i vintras och vi körde på en 22x120 på varje sida. Visst fick man smätta lite mer noga med snöret men stabilt blir det ändå när ändå när man limskruvar spånet sedan.

Ska du höja några cm så är nog 120 att föredra framför 95.

Det som tar tid är när befintliga reglar skevar så man får hålla på att lägga emellan. Men det vet du ju.
 
Om befintliga åsar sitter tätt nog så skulle jag satt en 45x95 eller 45x120 på varje. Om du vill eller behöver minska c-c måttet så sätt en på vardera sida. Vilken dimension som används är inte så viktigt. Jag brukar ta det som finns liggande eller något som är prisvärt om det ska köpas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.