Sängar hör ju till hus så jag slänger ut en fråga här..

Om man som jag är närmare 2m över havet i vaket tillstånd och något liknande i horisontellt läge så funkar inte en 200cm säng med hög huvud och fotgavel särskilt bra.

Nu har min andra hälft fått fatt i en "läcker" antik bonnasoffa som ska förvandlas till dubbelsäng med plats för en 90cm och en 80cm madrass. Så nu har jag ju chansen att påverka sängens längd, men utbudet på 210cm madrasser verkar begränsat?

Någon med tips?
 
Jag hittade en adress.
www.sova.se där fanns en del i läng 210.
 
Hemmakatten
Specialbeställning. Kommer inte ihåg vilka vi beställde av till sönerna, men det var någon av de vanliga sängbutikerna. Det var inte alls så dyrt som man skulle kunna tro. Fördelen är att man kan få så lång säng man vill. Enligt rekommendationer skall man ha minst 10 cm extra vid både huvud och fötter, dvs. sängen skall vara minst 20 cm längre än kroppslängden. Har för mig att vi beställde 215 cm långa madrasser.
 
Specialbeställer/-syr man lakan också då?
 
ikea har längd 220 på några av sina modeller.
gaia
 
De flesta har modeller som är 210 om man frågar efter det.
Vet att Jensen, Hästens, Carpe Diem och Dux har sängar i de måtten.
 
Kolla in www.ana.se de kan göra sängar i specialmått på både längden och bredden. Funderar själv på att köpa därifrån.
 
Långa sängar är lätt att ordna. Bara beställa hos en bra handlare. Men lakan, täcken och påslakan till en lång säng är mycket svårt att hitta! Är 202 cm lång och har inte något som passar till min säng (250 cm). Ska finnas några engelska firmer som säljer skräddarsydda lyx lakan men det är riktigt dyrt. Har köpt min säng hos www.ana.se
 
Hemmakatten
Johansson, om du inte kan sy lakan själv, så gå till närmaste tyg- eller gardinaffär. De brukar sy upp gardiner och liknande till kunder. Att för de sy några påslakan och underlakan tar inte lång tid och kostar inte så mycket. Lakanstyg finns att köpa i helbredd för dubbelsäng.
 
Tack för tippset lakan är ordnade. men inget täcke. Ett sätt att få ett extra långt täcke som jag använt ialla år är största möjliga dubbel tåcke på diagonalen.
 
Det ordnade sig, ANA sängar levererar snart två st 210cm sängbottnar, Ergotemp två st 210cm bäddmadrasser och snickeriet gör jag själv.
 
Sambon är 2m lång, när vi bytte sängar i somras köpte vi IKEAS resårbottnar Sultan Sturefors 220x90 (fanns tom hemma på lagret!). IKEA säljer ett "dubbellakan" som räcker till sen brukar jag köpa 3 påslakan och skarva på med, syns knappt om man gör det snyggt. Vi gjorde lika med täckena, fukar jättebra, nu behöver inte sambon frysa om fötterna längre....
 
Hej!
Vi letar efter en speciell säng och sista budet vi fick var närmare 40 000:- från atlantis, vilket skulle nog hålla oss sömnlösa i många nätter trots bra säng...
.
Såg att ANA.se hade väldigt intressanta erbjudanden som vi är sugna. Vad har ni som köpt från dem för erfarenheter och tips?

Vi vill ha en säng som ligger minst 28cm över golvet och som är 180cm bred i ett stycke, inte 2x90. Vet ni andra ställen vi kan hitta detta?

Jättetacksam för alla råd!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.