Den här tråden handlar inte ens om nätavgifter, eftersom nätägarna har monopol på sina respektive områden och sätter vilka priser de vill till sina tvångsanslutna "kunder" (Eon - jag tittar åt ert håll...).
Tråden handlar om elhandel, där vi kan välja själva vilket bolag vi vill köpa el av, och vilken prismodell som önskas. TS frågar specifikt om elområde SE4, och om det är en bra eller dålig idé att binda på exempelvis 1 år.
 
  • Gilla
  • Älska
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den här tråden handlar inte ens om nätavgifter, eftersom nätägarna har monopol på sina respektive områden och sätter vilka priser de vill till sina tvångsanslutna "kunder" (Eon - jag tittar åt ert håll...).
Tråden handlar om elhandel, där vi kan välja själva vilket bolag vi vill köpa el av, och vilken prismodell som önskas. TS fråga.r specifikt om elområde SE4, och om det är en bra eller dålig idé att binda på exempelvis 1 år.
Så är det och om man kan använda siffrorna hittils så är det bara marginellt lönsamt under januari månad och resten av året är det olönsamt, ju närmare sommaren desto sämre lönsamhet.
Jag är i SE4 (Eon jag tittar också) själv och har månadsrörligt och sett i backspegeln skulle jag inte binda på 90 öre+.
Men, var och en får bedöma själv.
 
  • Gilla
GGARD och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att backspegeln är tämligen tveksam som spåkula. Dessutom bör en jämförelse mellan rörligt och bundet pris för att verkligen bli relevant innefatta en viktning av bostadens elförbrukning fördelad på årets månader.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Det är inte så att elbolagen räknar med att gå back på att du binder elpriset, utan de tar givetvis höjd i fastpriset för att din förbrukning är större på vintern, och att det kan komma överraskningar på elpriset.
 
  • Gilla
  • Älska
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
B
Vill minnas att EI gjort historiska jämförelser och konstaterat att det endast är under kortare perioder som fast pris är gynnsamt, och att man i genomsnitt förlorar en hel del på fasta priser. Självklart fick de som bundit elpriset under 2022/2023 en riktigt bra besparing.

I princip är det ju som alla andra försäkringar.

Det finns för övrigt ganska enkelt att hamna runt 10% under det rörliga månadspriset med timpris och viss aktiv styrning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Enkelt skulle jag inte säga, jag ligger på mellan 80-90% av det rörliga månadspriset, men då har jag haft en laddhybrid som laddats när det är billigt, samt en Ngenic Tune för att styra värmepumpen till billigare tider, samt kört diskmaskin på billigare timmar under natten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Enkelt skulle jag inte säga, jag ligger på mellan 80-90% av det rörliga månadspriset, men då har jag haft en laddhybrid som laddats när det är billigt, samt en Ngenic Tune för att styra värmepumpen till billigare tider, samt kört diskmaskin på billigare timmar under natten.
Vår diskmaskin drar under 1kWh per diskning.......
Örena man sparar där är högst marginellt 😎
Den smartpluggen jag har satt för att övervaka diskmaskinen tar lååång tid att betala sig 💩
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Över tid och på en välfungerande marknad kommer rörligt pris alltid att vara bättre än bundet/fast allt annat lika. Det gäller oavsett om det är elpriser, låneräntor eller något annat. Med rörligt pris tar du risken, medan ett fast pris innebär att någon annan tar risk och det vill den andre ha betalt för.
Det betyder inte att det inte kan finnas rationella skäl att binda, men är ändå bra att ha i bakhuvudet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vill minnas att EI gjort historiska jämförelser och konstaterat att det endast är under kortare perioder som fast pris är gynnsamt, och att man i genomsnitt förlorar en hel del på fasta priser. Självklart fick de som bundit elpriset under 2022/2023 en riktigt bra besparing.

I princip är det ju som alla andra försäkringar.

Det finns för övrigt ganska enkelt att hamna runt 10% under det rörliga månadspriset med timpris och viss aktiv styrning.
Nja, de som tjänade på bundet slöt nog sina avtal innan sommaren 2021.
Men visst är det så att rörligt lönar sig över tiden, precis som rörlig ränta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Z Zodde skrev:
Nja, de som tjänade på bundet slöt nog sina avtal innan sommaren 2021.
Men visst är det så att rörligt lönar sig över tiden, precis som rörlig ränta.
Så rätt, det var de som bundit innan kriget bröt ut son jag menade.

De där som band på 4kr/kWh eller däromkring under den värsta krisen gick ju rejält med förlust.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Vår diskmaskin drar under 1kWh per diskning.......
Örena man sparar där är högst marginellt 😎
Den smartpluggen jag har satt för att övervaka diskmaskinen tar lååång tid att betala sig 💩
0.8kWh på nattprogrammet på vår, men eftersom den oftast är redo att startas mitt i kvällstoppen av dagens elpris kan man eventuellt spara en krona eller två genom att sätta den på timer och starta senare.
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
0.8kWh på nattprogrammet på vår, men eftersom den oftast är redo att startas mitt i kvällstoppen av dagens elpris kan man eventuellt spara en krona eller två genom att sätta den på timer och starta senare.
Vår enkla siemens för statistik över el/vattenförbrukning:

Skärmbild som visar statistik från Siemens apparat för el- och vattenförbrukning i september 2024: energiförbrukning 34,30 kWh, vattenförbrukning 100,6 gallons, 34 cykler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vår enkla siemens för statistik över el/vattenförbrukning:

[bild]
Jag nöjer mig med att titta på programmens förbrukning enligt bruksanvisningen, men du kanske skulle citera P-son?
 
För att återgå till trådstarten så kostar således ett 1-årigt avtal just nu c:a 146 öre/kWh inkl energiskatt.

Det finns en osäkerhet hur den nya prismodellen (fr.o.m. november) kommer att slå, men den allmänna bedömningen verkar vara 10% upp i SE4.

Snittpriset för månadspris (inkl skatt) under 2024 har hittills varit 122 öre/kWh. Om vi lägger på 10% på det så hamnar vi på 135 öre/KWh. I så fall går man back med ett fast avtal (som väntat)

Å andra sidan så förbrukar jag 13.000 kWh/år. Skillnaden i kostnad är 1400 kr/år (eller 120 kr/mån). Det kanske är värt den kostnaden för slippa bry sej.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Måste teckna nytt elavtal nu och räknade för ett tag sedan.
Gäller SE3.

Själva elpriset utan moms och alltihopa har då på rörligt varit 62,14 öre i snitt (juli 2023-juni 2024) räknat på officiella rörliga månadspriser. Har själv haft ett avtal med fastpris 48 öre.

Det är viktat beroende på förbrukning, t.ex 1682 kwh i december och 1677 i januari. Juni 24 = 215 kwh och juli 23 = 213 kwh.

MItt senaste års rörliga elpris enligt officiella priser = 62,14 öre
Nytt fast ettårsavtal går att teckna för = 61,01 öre.
Nytt månadsrörligt avtal går att teckna för ganska exakt spotpris.
Nytt timprisavtal går att teckna för -2 öre spotpris.

Det är inte värst mycket extra eller mindre man får betala vid fast pris.
Sedan är det inte självklart att fastpris måste vara högre, det kan ju även finnas en fördel för elhandelsbolaget att knyta upp dig och om de då dessutom själva säkrat priset under den tiden har de en säker inkomst.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.