Hej! Är det någon som har koll på dessa 60-talsventiler?

Det jag undrar är om det går att sätta på moderna termostater genom att byta någon del?

Vrider jag längst ut så öppnas och stängs det det ”i hålen” för vattenflödet. Men på några har vredet gått av där ute.

Fråga: kan jag byta delen längst ut och vet någon isf vad det finns för ersättning? Att koppla på en modern termostat är sekundärt, vill bara se till att alla vred fungerar.

MVH Tom
 
  • Närbild på en gammal 60-tals ventil med slitna delar, varav några är rostiga och delvis målade med vit färg. Ventilen ligger på ett brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Hur ser hela ventilen ut med vred och allt? 🤔
 
Såhär ser en hel och en trasig ut. På den sista är det helt omöjligt att öppna ventilen och där undrar jag om det går att byta något/ finns ersättning för dessa gamla ventiler.
 
  • Närbild på en radiator med en skadad ventil som är målad vit och delvis saknar sin koppling; intill sitter en likadan men hel ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten gammal ventil placerad horisontellt på en yta, med vita och rostiga delar, diskuterad i ett forum för renovering av byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och rostig ventil som ligger på en brun yta, ventilen verkar trasig och svår att öppna, enligt inlägget frågas om möjliga ersättningar eller reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vad står det för text:

Närbild på en rostig metallkomponent med en plastkåpa märkt med texten "JON". En röd pil pekar på texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HJO :)
Sen bara pilar att vrida höger och vänster
 
Har du någon idé @Krilleman?
Tacksam för alla svar!
 
Jag skulle ta med den och åka till Rinkaby rör, men jag har också rimligt långt till deras Jönköpingsbutik. Är 99% säker på att de har en utbytersventil.
 
Tack @Exostor! Lite för långt men kan försöka med dem över telefon.

@Krilleman jag håller med. Kan det kanske vara så att denna (se bild) är en modernare ersättning? Enda jag kan se där som matchar med ventilen ”inne i” radiatorn.
 
  • Tabell med ventildelar, avläsning och diagram. Text: "TK-spärr", "G1/2’’, "21 M", nummer 480 52 40. En ventil på vänster sida och komponent på höger sida.
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
T Tom Åke skrev:
Såhär ser en hel och en trasig ut. På den sista är det helt omöjligt att öppna ventilen och där undrar jag om det går att byta något/ finns ersättning för dessa gamla ventiler.
Krilleman Krilleman skrev:
Vad står det för text:

[bild]
Hjo Mekaniska verkstad

En av deras produkter var radiatorer i olika epoker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.