Är inte det mest uppenbara feltänket att man drar på för fulla muggar innan man har koll på produkten och produktionen i liten skala?
Man börjar med att bygga enorma jätteanläggningar och fyller med maskiner för miljarder som ingen har koll på, och förväntar sig full produktion inom ett eller två år?

För mig känns det bara oerhört naivt och amatörmässigt.
 
  • Gilla
HusägareLk och 8 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kan man utesluta Kina från mobiltelefonnätet så kan man utesluta de från strategiska produkter också.
Jo bra ide', stoppa all försäljning av solceller och batterier från Kina så slipper vi förstöra mer av elsystemet!
*ironi*
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är inte det mest uppenbara feltänket att man drar på för fulla muggar innan man har koll på produkten och produktionen i liten skala?
Man börjar med att bygga enorma jätteanläggningar och fyller med maskiner för miljarder som ingen har koll på, och förväntar sig full produktion inom ett eller två år?

För mig känns det bara oerhört naivt och amatörmässigt.
Låter som du är mer ingenjör än ekonom va!? 😁😀
(jag håller helt med och jag är inte ekonom....)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Låter som du är mer ingenjör än ekonom va!? 😁😀
(jag håller helt med och jag är inte ekonom....)
Stämmer bra det.

Ekonomer kan driva banker. Industriföretag drivs bäst av entreprenörer och ingenjörer.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo bra ide', stoppa all försäljning av solceller och batterier från Kina så slipper vi förstöra mer av elsystemet!
*ironi*
Vad man skall göra är att tillåta försäljning av solpaneler och batterier från Kina men utesluta kinesiska intressenter från att köpa konkursboet från Northvolt.
 
Krilleman
spikplanka spikplanka skrev:
Vad man skall göra är att tillåta försäljning av solpaneler och batterier från Kina men utesluta kinesiska intressenter från att köpa konkursboet från Northvolt.
Svenska staten har gått in (direkt eller indirekt) med för mycket pengar för att godkänna det scenariot.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vad man skall göra är att tillåta försäljning av solpaneler och batterier från Kina men utesluta kinesiska intressenter från att köpa konkursboet från Northvolt.
Jo det blir spännande att se vad som händer, sedan handlar ju mycket om råvarutillgångar och i Sverige är det ju i princip omöjligt pga de gröna att öppna en ny gruva och bla Litiumtillgångar har vi ju.
https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/litium/

Sen hittar man ingen nu som vill gå in med pengar från väst så tror jag det är svårt att rädda bolaget.
Att tyska staten sa nej i veckan om mer pengar tyder på att Northvolt har allvarliga problem.
 
Händer grejer på området, alla byggen är pausade och det verkar som att alla externa leverantörer/ue har fått sina inpasseringar spärrade.

Skulle innanför grindarna idag och min inpassering med bil var avstängd men kunde ta persongrinden in till hilti butiken. Även en bekant har fått sin inpassering spärrad.

Kan det vara för att folk inte ska hämta grejer?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Händer grejer på området, alla byggen är pausade och det verkar som att alla externa leverantörer/ue har fått sina inpasseringar spärrade.

Skulle innanför grindarna idag och min inpassering med bil var avstängd men kunde ta persongrinden in till hilti butiken. Även en bekant har fått sin inpassering spärrad.

Kan det vara för att folk inte ska hämta grejer?
Det där lät ju inte så bra. Byggstopp på g?
 
aftonbladet.se: Northvolts behöver tiotals miljarder – konkurs rycker närmare (2024-09-30)
"”Europas största industriella fiasko i modern tid”, är omdömet från en känd finansman som studerat siffrorna."

"Mycket pekar därför på konkurs, /../ Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson, som rapporterat flitigt om /../ Det skulle bli den största och kanske mest spektakulära i svensk historia."

"Tillgångarna består till stor del av fabriker, ca 60 miljarder, och aktiverade kostnader för utveckling,"

"En bedömare Aftonbladet har pratat med menar att värdet kommer att behövas skrivas ned till 30 miljarder eller ännu lägre, alltså en smäll på 30 miljarder.
Då hamnar det egna kapitalet på rejält minus samtidigt som skulderna är 55 miljarder."

Så.. ?
* Landets skatteslavar får betala.
* Skellefteå kommun sitter med stora kostnader för investeringar?
* Fastighetspriserna i Skellefteå hamnar i fritt fall?
* Ingen batteritillverkning i Sverige iaf.
* Massa sekundära konkurser

Känns som ett ekonomiskt svart hål som det gäller att hålla vettigt ekonomiskt avstånd från för att inte dras med.
 
spikplanka spikplanka skrev:
aftonbladet.se: Northvolts behöver tiotals miljarder – konkurs rycker närmare (2024-09-30)
"”Europas största industriella fiasko i modern tid”, är omdömet från en känd finansman som studerat siffrorna."

"Mycket pekar därför på konkurs, /../ Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson, som rapporterat flitigt om /../ Det skulle bli den största och kanske mest spektakulära i svensk historia."

"Tillgångarna består till stor del av fabriker, ca 60 miljarder, och aktiverade kostnader för utveckling,"

"En bedömare Aftonbladet har pratat med menar att värdet kommer att behövas skrivas ned till 30 miljarder eller ännu lägre, alltså en smäll på 30 miljarder.
Då hamnar det egna kapitalet på rejält minus samtidigt som skulderna är 55 miljarder."

Så.. ?
* Landets skatteslavar får betala.
* Skellefteå kommun sitter med stora kostnader för investeringar?
* Fastighetspriserna i Skellefteå hamnar i fritt fall?
* Ingen batteritillverkning i Sverige iaf.
* Massa sekundära konkurser

Känns som ett ekonomiskt svart hål som det gäller att hålla vettigt ekonomiskt avstånd från för att inte dras med.
Det vore ju för väl, på ett sätt att elbilshysterin bromsas upp lite, så tekniken hinner utvecklas i ett lugnare tempo, för "klimatmålen" skiter ju sig hur vi än gör. Nackdelen är ju att min pension blir lägre för att ingen med makt har haft stake nog att säga -Stopp och belägg. Låt oss räkna på det här, en gång till!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nackdelen är ju att min pension blir lägre för att ingen med makt har haft stake nog att säga -Stopp och belägg.
Ovanpå det att det inte går att flytta pengarna utom räckhåll för idiotiska placerare.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
aftonbladet.se: Northvolts behöver tiotals miljarder – konkurs rycker närmare (2024-09-30)
"”Europas största industriella fiasko i modern tid”, är omdömet från en känd finansman som studerat siffrorna."

"Mycket pekar därför på konkurs, /../ Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson, som rapporterat flitigt om /../ Det skulle bli den största och kanske mest spektakulära i svensk historia."

"Tillgångarna består till stor del av fabriker, ca 60 miljarder, och aktiverade kostnader för utveckling,"

"En bedömare Aftonbladet har pratat med menar att värdet kommer att behövas skrivas ned till 30 miljarder eller ännu lägre, alltså en smäll på 30 miljarder.
Då hamnar det egna kapitalet på rejält minus samtidigt som skulderna är 55 miljarder."

Så.. ?
* Landets skatteslavar får betala.
* Skellefteå kommun sitter med stora kostnader för investeringar?
* Fastighetspriserna i Skellefteå hamnar i fritt fall?
* Ingen batteritillverkning i Sverige iaf.
* Massa sekundära konkurser

Känns som ett ekonomiskt svart hål som det gäller att hålla vettigt ekonomiskt avstånd från för att inte dras med.
Detta luktar Västlänken i megaformat. Man vet att hela bygget är ett luftslott men man ljuger om de verkliga kapitalbehoven och bara kör på, väl medveten om att i den gröna hysterin kommer få politiker att våga säga stopp så man räknar helt kallt med att kapitaltillskotten skall fortsätta flöda tills staten satsat för mycket pengar för att våga säga stopp. Den här gången verkar dock både svenska och tyska staten ha synat bluffen.

Allting om Northvolt luktar amatörism och bedrägeri lång väg. Man kan helt enkelt inte ha missat att det hela var ett hastverk och skulle ta mycket längre tid än ett par år.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Detta luktar Västlänken i megaformat. Man vet att hela bygget är ett luftslott men man ljuger om de verkliga kapitalbehoven och bara kör på, väl medveten om att i den gröna hysterin kommer få politiker att våga säga stopp så man räknar helt kallt med att kapitaltillskotten skall fortsätta flöda tills staten satsat för mycket pengar för att våga säga stopp. Den här gången verkar dock både svenska och tyska staten ha synat bluffen.

Allting om Northvolt luktar amatörism och bedrägeri lång väg. Man kan helt enkelt inte ha missat att det hela var ett hastverk och skulle ta mycket längre tid än ett par år.
Jag kan ändå inte tro att det är i nivå med Wastelänken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.