H Hybro skrev:
Angående min elförbrukningen, trots seriös vedeldning.

Som Ni ser så är den högre vintertid, trots att vi eldar frekvent då.
Beror på att jag ofta har go värme i garaget när jag micklar med både det ena o andra. Och låg värme i litet förråd, där vattenpumpen står i ett isolerat skåp.

Riktigt vad exakt som drar ström även när eldningssäsongen är över och alla elelement är bortkopplade är jag inte helt klar över.
Jag tycker att din totala energianvändning är hög. Att leta vad som tar minst 800kWh i månaden är klokt men den extra elförbrukningen( 400kWh/ mån) vintertid är ju inte farligt hög om du värmer garaget med direktel, du har ju en hög ved förbrukning dessutom.
Höghus Höghus skrev:
Stort vedförråd som fylls, tilluft minskas och sen "fiseldar" man. Katalysatorn ska då förhindra att det blir sot och tjära.
Jag är själv lite sugen på att byta min 7,5kW Morsø mot något sådant, då det inte finns reservdelar till den längre.

/Höghus
Jag har en ca 30 år gammal WermontCastings med katalysator, funktionen är utmärkt, effektiviteten i klass med moderna design kaminer (>80%)reservdelar finns fortfarande ( men de är inte billiga och "katten" var svår att få tag på under Covidpandemin)
 
Studerat dokumenten för avfuktaren
Acetec Evo Dry PD 25O.

Ser att gränsen för avfuktning nu är ställd till 58 % RF. Har för mig att från fabrik var den inställd på 60 % RF, med en enkel trimpot, då jag fick styrkortet utbytt (fel från början).
Ingen hänsyn tagen till temperatur i grunden, för styrning.

Finns tydligen ett sparläge att välja också, där hänsyn tas till både temp och RF i grunden. Det behöver jag prova!

Ringer supporten i morgon och hör vad jag kan och bör justera för att få ned elförbrukningen.
Hur hög RF-nivå jag kan öka till utan risk för allt för fuktig Ytonggrund.
Ligger armeringsjärn i Ytongbalkarna.

Rätt säker på att fuktkvoten minskar i grunden fr o m nu, då jag har fixat grunden på de sidor av huset där eventuellt vatten kan pressa på.
Kallasfalt och Platonmatta.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Studerat dokumenten för avfuktaren
Acetec Evo Dry PD 25O.

Ser att gränsen för avfuktning nu är ställd till 58 % RF. Har för mig att från fabrik var den inställd på 60 % RF, med en enkel trimpot, då jag fick styrkortet utbytt (fel från början).
Ingen hänsyn tagen till temperatur i grunden, för styrning.

Finns tydligen ett sparläge att välja också, där hänsyn tas till både temp och RF i grunden. Det behöver jag prova!

Ringer supporten i morgon och hör vad jag kan och bör justera för att få ned elförbrukningen.
Hur hög RF-nivå jag kan öka till utan risk för allt för fuktig Ytonggrund.
Ligger armeringsjärn i Ytongbalkarna.

Rätt säker på att fuktkvoten minskar i grunden fr o m nu, då jag har fixat grunden på de sidor av huset där eventuellt vatten kan pressa på.
Kallasfalt och Platonmatta.
Står ju 11-15kwh/dygn vid avfuktning på den.
 
Nu kollat med en kombinerad effekt-, ström-och tidmätare.
Strax under 1 kW per timme, drar avfuktaren över tid.

Husets mätare gav dryga 1.3 kW per timme för all el vid tillfället. Hade säkert kunnat vara något högre.

- Där har vi strömtjuven som ska optimeras i morgon.

Handlar troligen om att aktivera temp-funktionen i styrningen, och ev höja triggnivån för RF... Som nu ligger på 58 %.
.
 
Redigerat:
Nu blev det lite fel...

Min avfuktare förbrukar nära nog
0.5 kW i timmen, dygnet runt.
D v s 12 kWh per dag!

Kontaktar tillverkaren för förslag på inställning.
 
H Hybro skrev:
Nu blev det lite fel...

Min avfuktare förbrukar nära nog
0.5 kW i timmen, dygnet runt.
D v s 12 kWh per dag!

Kontaktar tillverkaren för förslag på inställning.
Skaffade hus i familjen nu i somras. Kör avfuktare i källaren. Tar 0,4kw konstant. Ligger på 40% RF då

Hamnar på ca 600 sek per månad. Kom fram till, att det är värt det.

skall man optimera? Vad kommer man spara då? En hundring kanske två per månad. Finns nog smartare sätt att spara pengar.
 
Vad händer om man stänger av avfuktaren?
Kommer det bli problem då?
 
I mitt fall med i stort sett en upp och nedvänd skokartong av Ytongbalk, med plast på jordgolvet så händer inte så mycket. Ingen luft eller fukt från krypgrunden kan tränga in i bostaden.
Finns heller inget organiskt material där.

Avfuktare har jag främst för att hålla nere fuktnivån, relativt fuktighet ( temperaturberoende).
För mycket fukt så rostar armeringsjärnen i Ytongbalkarna.

Första 20 åren blåstes all frånluft ned i grunden, för att ta rätt på luftens värme. Tyvärr så följde all fukt med ned. I typ andra änden på husets grund, sögs luften upp till en inneffeltiv Rexovent värmeväxlare.
(Fanns inget att återvinna, då värmen satt av sig i grunden.)
Som det vintertid frös is i (av fukten från huset via grunden).

Tröttnade 2016 och slängde ut hela rasket till förmån för en Heru 100.
Värmeelementen i denna ej inkopplad.
Luft in i huset via denna. Luft ut värmeåtervinns. Ger några graders vinst och ren luft.

Funkar mycket bra.
 
Redigerat:
Optimering av min avfuktare Acetec PD250.
Redan nyköpt var det ett fel på kretskortet. Tror det var själva fuktdetektorn. Utbytt på 10 års garanti. Inställd då på 60 % RF.

Nu är det som så att RF genom åren ändrat sig till 58 %. Har dessutom ett hysteres på ca 2 %.

Enligt Acetec går det bra att ställa upp RF till 65 %, utan problem i mitt fall. Avfuktingen går då igång mer sällan.
Anticimex anger numer tydligen 80 % för påväxt vid 20 grader, om jag fattade rätt.

- Dessutom har PD250 ett sparläge, som påverkas av både temp och RF i grunden.
Tydligen helt ok att köra detta i min grund.

Alltså RF är starkt beroende av temperatur.

"Du kommer att spara många kronor."

- Hur kollar man att denna avfuktare fungerar?
Mät tempen på luften som blåses ut ur grunden.
Gör detta under 4 minuter.
Om då stiger lufttemperaturen från lufttempen i grunden med 30 grader.
D v s till ca 45 grader.

När denna fas körs beror på vilken Fläkt- och fuktstyrning man valt.
 
R roke skrev:
Vad händer om man stänger av avfuktaren?
Kommer det bli problem då?
I vårt fall var huset obebodd I 2 eller 3 år. Anticimex mätte fukten 2% enheter högre än ok.

Nu har vi kört avfuktare i 3 månader. Ingen som bor där än. "Glömme" vi tömma behållaren, så stanna avfuktaren. Då stiger RF till kanske 48% tills man hinner tömma.

Vi har funderat på att testat oss fram ock skruvar ner avfuktaren, tills den håller balansen.

Men som sagt, kom fram till att det inte högt prioriterat.
 
Och vad var godkänt värde enligt Anticimex?
 
Varit i kontakt med de som sålde o den som tillverkar avfuktaren.

Vad jag förstod så har Anticimex
numer satt maxvärdet för RF till max 80 % i en grund för att hindra mögetillväxt. Viss justering av värdet i förhållande till temperatur.

Nåväl jag vill ha det torrt i grunden.
Då ska jag köra på värdet
65 % (hysteres 2 %).
Och läge tre på kretskortets ena omkopplare.

Nu kommer styrningen att känna av både RF och temp.


Nåväl. Nu har det börjat tuffa på med
en sänkning på mer än 12 kWh per dygn.
Systemet börjar svänga in sig, RF ligger som mest på dryga 65 %.

Återkommer om typ 14 dagar, när allt fått jobbat in sig.

Så blir det då skälig låg elförbrukning.

.
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.