Ändå ganska skickligt att de lyckats lägga en gren i fel riktning! Du gör helt rätt i att övervaka dessa nybörjare!
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Har pratat med dem och det verkar som att de är villiga att gräva upp och göra rätt, med abrovinschen att jag bistår med en ritning på hur det ska vara 😂

Hur som - jag är ingen expert men skulle nog säga att alla tre förslag som är bifogat här borde funka betydligt bättre än hur de lagt rören idagsläget. Ska ta det en vända med min VVSare också för att få en second opinion.

Vad säger ni forumet? Några invändningar på ritningarna? Tips på förbättringar?

Är det OK att koppla golvbrunnen bredvid varmvattenberedaren i garaget direkt på ledningen från WC som går till stammen, eller ska jag dra två separata ledningar till stammen istället?
 
  • Handritad skiss som visar rördragning för WC, golvbrunn och vask, samt flödesriktning till stam 110 PEM H2O med markerad luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad VVS-ritning som visar kopplingsförslag för rördragning i ett hus. Markeringar visar WC, badrum, garage, vask och anslutningar till huvudstammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av VVS-system med rör från WC, golvbrunn och luftpipa som visar flödesriktning och lägsta/högsta punkter. Text: "Det ska vara 45+45 grader, ej 90 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glöm inte sätta in en rensbrunn, typ direkt nedströms sista Y:et. Det räcker med ett ”T” och en propp som du riktar uppåt. Du kan fylla över den så länge du vet var den är för framtida bruk. Är det grus eller gräsmatta är det bara att gräva upp. Asfalt och de behöver ha en liten betäckning istället för propp.
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Glöm inte sätta in en rensbrunn, typ direkt nedströms sista Y:et. Det räcker med ett ”T” och en propp som du riktar uppåt. Du kan fylla över den så länge du vet var den är för framtida bruk. Är det grus eller gräsmatta är det bara att gräva upp. Asfalt och de behöver ha en liten betäckning istället för propp.
Det är gårdsplan så endast makadam. Japp, tänkt att de ska få sätta en rensbrunn i samband med detta.
 
Det ska gå att lösa med enbart grenar och 45gradare. Förutsättningarna på platsen är kanske inte optimala, några språng är normalt.
 
  • Handritad skiss av avloppssystem med grenrör och 45-gradigt vinkelrör. Vattenriktning, mängdpunkter och rördimensioner markerade. Text- och pilmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Svammlet skrev:
Det ska gå att lösa med enbart grenar och 45gradare. Förutsättningarna på platsen är kanske inte optimala, några språng är normalt.
Hmm. Stammen ändrar jag helst inte på (grön) eftersom den ligger rätt sedan tidigare markentreprenad, och den gula ledningen ligger också OK efter att de grävt ner den. Så det är ju endast luftningen, WC samt brunn som behöver lösas på rätt sätt.

Kanske var otydlig med att stammen går hela vägen in i garaget (grön avslut) på fotot.

Verkar som att vi har samma typ av förslag annars?
 
  • Skiss över rördragning med gröna, gula och svarta linjer, visar wc, brunn och luftning i förhållande till garage och vask. Pilen markerar stamförlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir nog bra! Man kan ha golvbrunnen och wc på samma ledning, men i ditt fall tycker jag det blir bättre med två stick, Hypotetiskt kan man få "bakslag" eller vad man nu ska kalla det då brunnen sitter nära wc och det kan vara ett turbulent flöde när man spolar i wc.
 
C
F farmis skrev:
Har pratat med dem och det verkar som att de är villiga att gräva upp och göra rätt, med abrovinschen att jag bistår med en ritning på hur det ska vara 😂
Hmm, stopp och belägg här nu. Bygger de på känn utan ritningar?
Hoppas det inte gäller resten av bygget också...
 
C cpalm skrev:
Hmm, stopp och belägg här nu. Bygger de på känn utan ritningar?
Hoppas det inte gäller resten av bygget också...
Nejdå, ritningar har de fått, iaf på bygget och vart alla uppstick ska vara, sen hoppades jag att de hade något innanför pannbenet vad det gäller markavlopp, men tydligen inte.
 
C
F farmis skrev:
Nejdå, ritningar har de fått, iaf på bygget och vart alla uppstick ska vara, sen hoppades jag att de hade något innanför pannbenet vad det gäller markavlopp, men tydligen inte.
Behövdes det inte någon VA-ritning för bygglovet?
Antar att det är ditt ansvar att tillhandahålla ritningsunderlaget alltså? Är du själv "konstruktören" eller är det någon annan i sammanhanget som borde ha tillhandahållit ritningar?

Ja, ibland är det uppenbarligen lätt att ha för höga förhoppningar... 🙄
 
C cpalm skrev:
Behövdes det inte någon VA-ritning för bygglovet?
Antar att det är ditt ansvar att tillhandahålla ritningsunderlaget alltså? Är du själv "konstruktören" eller är det någon annan i sammanhanget som borde ha tillhandahållit ritningar?

Ja, ibland är det uppenbarligen lätt att ha för höga förhoppningar... 🙄
Tillhandahöll alla ritningar osv när vi byggde huset. För garage krävdes inga K-ritningar även ifall jag har det. Eftersom garaget är en simpel byggnad, hade jag hoppats på att markentreprenören hade kunskap nog att kunna lägga markrör efter att jag markerat ut vart utloppen är tilltänkt att vara.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fantastiska rörläggare du har. De har lyckats med det omöjliga. En gren åt fel håll på en öppen yta. Dessa killar har en talang jag aldrig tidigare skådat. Total inkompetens. Rena kronvraken. Totalt odugliga idioter. Stängsla in området innan de jubelidioterna lyckas sabba något mer. Helt obegriplig att de kan försörja sig själva.
 
  • Haha
  • Wow
farmis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.