Hej! Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter. Vad är mest prisvärt, att köpa ett nyckelfärdigt attefallshus eller anlita firma som bygger ett åt en? Alt. köpa färdig byggsats och anlita firma som reser det?

Andra tips?
 
Redigerat:
L Linda-Andersson skrev:
Andra tips?
Bygg själv, att leja för byggnadsarbete är orimligt dyrt om man har en genomsnittlig inkomst.
 
  • Gilla
Erik9005 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade hjälp med:
Markarbete
Betongplatta/gjutning
Stomresning (svårt ensam plus att erfarenhet är av vikt)
Spont på tak samt pappning (återigen, lätt värt pengarna för att någon med erfarenhet kommer och bränner taket en förmiddag)
Utegips, läkt och Ytterpanel (kunde jag gjort själv men tog hjälp)
Montera fönster (kunde gjort själv med hjälp av bekant, men tog hjälp)
El
Lägga klinker (fick bra pris)

Resterande gjorde jag själv, tradiga saker som:
Såga och förborra panel=168 små träbitar med två hål i varje, endast framsida (tidskrävande men tillfredsställande)
Montera takfot fram och bak (ok men svårt/jobbigt)
isolera och plasta in (fyfan)
Tejpa några kilometer tejp (kändes det som iaf)
Invändigt foder till alla rutor (krävde inköp av bänksåg)
sätta gips (ok)
fodra och spackla in 12 fönster (ångest)
spackla och slipa taket (vidrigt, fick göra om flera ggr i brist på erfarenhet)
måla (ok)
sätta väggpanel(kul)
Finsnickra tröskel (kul men onödigt)
Finsnickra foder till fönsterparti (kul och överdrivet)

Jag rita mitt själv. Nyckelfärdigt är smidigt, men en bra firma på timme kan vara ok också.

Ungefär så 🙂
 
Redigerat:
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade hjälp med:
Markarbete
Betongplatta/gjutning
Stomresning (svårt ensam plus att erfarenhet är av vikt)
Spont på tak samt pappning (återigen, lätt värt pengarna för att någon med erfarenhet kommer och bränner taket en förmiddag)
Utegips, läkt och Ytterpanel (kunde jag gjort själv men tog hjälp)
Montera fönster (kunde gjort själv med hjälp av bekant, men tog hjälp)
El
Lägga klinker (fick bra pris)
Hur många kvm byggde du och vad kostade det arbete du lejde ut?
 
Jag antar att frågan gäller om man inte vill/kan göra något överhuvudtaget själv av jobbet. Om man kan göra någort lite själv, som ex. måla och andra enklare delar av ytskikten. Så är jag övertygad om att de helt färdiga husen går bort kostnadsmässigt.

Läser man trådar här om de olika leverantörerna av "nyckelfärdigt", så låter det som lite gambling att köpa av dem. Flera av dessa leverantörer verkar vara på gränsen till rena bedragarföretag. Vissa av dem verkar vara bättre, men blir det problem/strul så verkar det vara väldigt struligt att jobba med dem.

Jag inbillar mig att det bästa är att anlita en liten lokal snickare med (Äkta!!!) goda referenser, och låta snickaren bygga antingen i lösvirke, eller möjligen en köpt byggsats, om snickaren rekommenderar det, det kan då handla om en leverantör han har god erfarenhet av.

Det ger även bättre möjligheter att ev. själv göra vissa moment, eller kanske vara hantlangare för vissa moment där man ex. behöver vara två för att lyfta något. Och på så sätt få ned kostnaden lite.

Och får du tag på en bra hantverkare med goda referenser, så är det oftast bäst och billigast att anlita på löpande räkning (men med någon form av kostandsuppskattning).
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
vad har hänt med forumet för byggde dom flesta själva
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har hänt med forumet för byggde dom flesta själva
Folk har nog för mycket pengar, eller så tänker de sej inte att betala av sina skulder utan ser ränteutgifter som en 'hyra' och ignorerar dessutom att hus behöver avskrivas/ underhållas.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har hänt med forumet för byggde dom flesta själva
Jag kan bara svara för min egen del. Jag älskar att bygga saker, och har en del verktyg. Men ser inte hur det är rimligt för mig att bygga t.ex. ett attefallshus med ett heltidsjobb och 3 småbarn.
 
O oddan skrev:
Jag kan bara svara för min egen del. Jag älskar att bygga saker, och har en del verktyg. Men ser inte hur det är rimligt för mig att bygga t.ex. ett attefallshus med ett heltidsjobb och 3 småbarn.
Har du en genomsnittlig månadslön får du arbeta väldigt mycket för att ha råd att leja bort byggjobb.
Förslag: Ta tjänststedigt nån dag i veckan för att umgås med barnen och ägna helgerna åt att bygga.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Det jag tog hjälp med var också för att få det tätt. Detta gjordes på en månad ungefär (snickarna var inte på plats varje dag då). Resterande invändigt som jag gjorde själv tog betydligt längre tid. Faktum är att slutstrykningen utvändigt blev klar två och ett halvt år senare 😁
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det jag tog hjälp med var också för att få det tätt. Detta gjordes på en månad ungefär (snickarna var inte på plats varje dag då).
150tusen för byggnadsarbeten som gjordes under en månad? Jag hade tagit tjänstledigt 2 månader och byggt själv, sällan man har så bra timlön;)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
F fribygg skrev:
150tusen för byggnadsarbeten som gjordes under en månad? Jag hade tagit tjänstledigt 2 månader och byggt själv, sällan man har så bra timlön;)
Hade du stomrest en 4 meters vägg själv? Coolt 😜

Sätta fönster själv tycker jag också verkar trixigt när de sitter högt upp, men visst, allt går ju.

Betongplattan ingick i de 150K, men det är svårt att säga exakt då vi gjorde annat också och fick allt på ett bräde så att säga. Men det var säkert 100K i arbete åtminstone.

Allt är väl en avvägning på vad man har för erfarenhet, kunskap och tillgänglig tid. Sen representerar jag nog inte dem som lejer ut allt. Jag snickrade rätt mkt själv vill jag påstå😁
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hade du stomrest en 4 meters vägg själv? Coolt 😜
Det går utmärkt om man tar det regel för regel. Vill man nödvändigtvis resa en hel 4 meters vägg färdigbyggd vägg från plattan själv får man väl använda hjälpmedel som spel, kran eller lastare?
 
L Linda-Andersson skrev:
Hej! Skulle gärna vilja höra lite erfarenheter. Vad är mest prisvärt, att köpa ett nyckelfärdigt attefallshus eller anlita firma som bygger ett åt en? Alt. köpa färdig byggsats och anlita firma som reser det?

Andra tips?
Vad vill du ha för typ av grund? Kan du tänka dig plintgrund och träbjälklag. Har du nära från farbar väg till dit huset ska stå?, isf så skulle jag kika på nått färdig om man jämför med att ta in snickare. Vill du ha betongplatta finns det inte så många alternativ, du måste ta in hantverkare och det kommer att kosta gissar på 800” - 1,5 mille beroende på standard och var i landet det är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.