Hej,

har byggt en carport mot ena kortsidan på vårat hus, ska nu lägga underlagspapp/takpapp och blir inte riktigt klok på hur det ska fästas/tätas mot husväggen i mexitegel?

Läser på pappkonstruktionerna att den ska dras upp 20-30 cm mot befintlig vägg, men hur fäster jag?

Och sedan behövs någon form av plåt?

Och det är ju en carport, så mest för att skydda konstruktionen så inte takkonstruktionen ruttnar sönder på sikt, det kommer bli blött därunder oavsett då det inte finns eller kommer byggas några väggar… Så finns det olika avancerade lösningar behövs inte lyxvarianten

Tacksam för svar!

Mvh,
Lars
 
  • Carport med underlagspapp fäst vid vit mexitegelvägg, med frågeställning om hur underlagspappen bäst ska fästas och tätas mot husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Lars Jonsson7 skrev:
Hej,

har byggt en carport mot ena kortsidan på vårat hus, ska nu lägga underlagspapp/takpapp och blir inte riktigt klok på hur det ska fästas/tätas mot husväggen i mexitegel?

Läser på pappkonstruktionerna att den ska dras upp 20-30 cm mot befintlig vägg, men hur fäster jag?

Och sedan behövs någon form av plåt?

Och det är ju en carport, så mest för att skydda konstruktionen så inte takkonstruktionen ruttnar sönder på sikt, det kommer bli blött därunder oavsett då det inte finns eller kommer byggas några väggar… Så finns det olika avancerade lösningar behövs inte lyxvarianten

Tacksam för svar!

Mvh,
Lars
Det där blir ju klurigt mot en såpass grov vägg utan ngt spår.
Jag skulel nog dragit upp pappen på trekanstlisten bara och kanske några cm (med asfaltsklister bakom) på fasaden och sen försökt täta med asfaltsklister/tätmassa för att minimera den mängs vatten som kan rinna ned från fasaden
Man vill ju inte förstöra fasadens utseende med massa klet och papp långt upp, och att fästa en plåt sen kräver ju borrning troligen
 
Jag hade valt en fograd ca 30cm upp i nocken och monterat en plyfa i våg strax under den fogen. Sedan gör man en kappa av/med pappen på plyfan och beställer en plåt med en näsa som antingen trycker in mot fogen lr gör ett spår och fogar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.