Nu fungerar den jättebra. Men det går inte låsa den, när man låser så kan det gå men när man ska ta ut nyckeln så låser den upp sig. Den lilla flärpen som ska bli kvar nere åker upp igen sitter längst net till höger, jag kan peta ner den med en liten skruvmejsel, skaman kanske byta lås? En fix spanjolett eller hela spanjoletten? En låssmed sa att han kunde fixa det för 6000kr. Lite väl dyrt tycker jag. Mvh. Micke.
 
Välkommen till forumet.

Bilder underlätta.
 
  • Gilla
Mikael Krekola
  • Laddar…
Oops bilder ja.
 
  • Närbild av en dörr med en fönstermekanism där handtaget är borttaget och dess fäste är synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett låshus inuti en vit dörr med ett beslag som sticker ut. Bakgrunden är en trägolv och en svart dörrmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyckel insatt i ett ASSA dörrlås på en vit dörr med en metallhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kontakta dörrtillverkaren och fråga om de har en ny spanjolett, de bör vara billigare samt att de eventuellt har dom o lager för snabb leverans.
Annars plockas spanjoletten ur dörren och mäts då dessa spanjoletter är måttbeställda och tillverkas först efter beställning.
https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/oem/order/Orderblankett Spanjolett ASSA ABLOY.pdf
Det finns låssmeder som byter låshus i befintlig spanjolett men det är inte alla som gör det, ett sådant byte gör jag medan kunden väntar i mån av tid om de har med sig spanjoletten in och det är lugnt i butiken.
 
Det var en låssmed här och tittade och han kunde fixa det för 6000kr tyckte det lät lite väl dyrt. Får väl försöka ta reda på vad det är för dörr och beställa en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.