Hej!

Fick en ganska tråkig överraskning av Huddinge kommun som håller på att rensa sly i området. Det som har hänt är att dem har kapat bort en hel del grenar från vårt plommon, äppel och körsbärsträd. Dem står nära tomtgränsen (speciellt körsbärsträdet) så jag förstår att dem tog bort grenarna som hänger in över kommunens mark, även fast det inte påverkade varken körbanan eller någon annan i området (grannarna var inte särskilt förtjusta i vad kommunen hade gjort heller). Men att ta bort grenar som hänger över vår mark känns lite väl, speciellt att det är uppskattade fruktträd. Vet någon vad som gäller? Har kommunen rätt att göra det här? Känns som entreprenören som gjorde det inte förstod att det är privat.

Har självklart varit i kontakt med kommunen där jag fick svar mer eller mindre att det är dem som har gjort det och att dem rensar grenar... kan lägga upp svaret här om någon är intresserad.
 
  • Träd nära tomtgräns som fått grenar avkapade, visar kapade ytor på stammen. Trädets stammar är bundna med blå tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av ett träd med nerskurna grenar omgiven av grönt buskage, med en ensam frukt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står trädet helt på er mark/tomt? Hur stort är vägområdet? Finns detaljplan med karta?
 
Mats-S
Är trädets placering i en vägkorsning, utfart eller tvär böj på vägen?
Då kan dom ha gjort det för att de anser att trädets grenar (som var på er tomt) begränsat sikten för trafiken 🤔
 
  • Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det har inte gått riktigt rätt till från kommunens håll men frågan är om det är värt att bråka.

Kommunen kan som ägare av marken utanför din fastighetsgräns avlägsna grenar som sticker ut över fastighetsgränsen och orsakar kommunen olägenhet efter att de först har kontaktat dig och berett dig möjlighet att göra det själv. Kommunen verkar ha missat på kravet på att kontakta dig och det där med var fastighetsgränsen går.

Skadestånd? Jag tvivlar storligen på att du får detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
fter att de först har kontaktat dig och berett dig möjlighet att göra det själv.
hehe, har fått ett antal sådana brev från kommunen i Sollentuna ang min häck som passerar ett hörn på vägen. Dom hotar alltid med att om man inte klipper den asap kommer dom att fakturera en klippning som dom kommer att göra. Brukar ta ner några dec, sedan är det lugnt några år 😉

Men om Huddinge kommun har samma policy kanske TS kan förvänta sig en faktura från kommunen för deras trädbeskärning 🤔
 
Brukar ju få en lapp i brevlådan att man ska klippa sina träd/häckar annars kommer kommunens och gör det själv och då brukar resultatet bli sådär.

Huddinge verkar vara på hugget för att reta upp invånarna i villa områden med tanke på att dom börjat lappa bilar som står i "terrängen" också 😎.
 
Claes Sörmland
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, har fått ett antal sådana brev från kommunen i Sollentuna ang min häck som passerar ett hörn på vägen. Dom hotar alltid med att om man inte klipper den asap kommer dom att fakturera en klippning som dom kommer att göra. Brukar ta ner några dec, sedan är det lugnt några år 😉
Jag tror inte det finns lagstöd för kommunen att fakturera dig för detta.

Men det finns möjlighet i PBL att förelägga dig att ta bort växtlighet som är farlig för trafiken. Och förelägganden kan förenas med vite så att de verkligen efterlevs.

Men ett föreläggande är ett myndighetsbeslut som det beslutas i byggnadsnämnden, det är alltså inte nån random snubbe med röjsåg på gatukontoret parkförvaltning som beslutar om sådant.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Personligen har jag svårt för fastighetsägare som inte kan hålla efter sin växtlighet vid tomtgränser.
Buskar, häckar och träd som hänger ut och över gångbanor och vägar ska bort.
 
  • Gilla
spikplanka och 5 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Personligen har jag svårt för fastighetsägare som inte kan hålla efter sin växtlighet vid tomtgränser.
Buskar, häckar och träd som hänger ut och över gångbanor och vägar ska bort.
Ja, onödigt att släppa upp fina fruktträd så nära vägar.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hej,

Kul med många svar!

Alla tre fruktträd står på vår mark. Dom har även tagit bort en hel syren, vilket såklart är tråkigt, men den stod faktiskt på kommunens mark så där får man helt enkelt acceptera läget, ser naket ut nu :(

Inget av träden skymde någon sikt, det är sista tomten innan en vändplan och jag har hållt träden i så gott skick som det går utan att förlora på tok för mycket grenar som bär frukt.

Har inte fått någon lapp eller info om det här tidigare, entreprenören har rensat rejält i området, vilket förvisso är bra, men fruktträd kan jag känna att de kunde låta bli, åtminstone prata med mig först.

Har försökt rita ut på ett ungefär var gränsen går och vart träden står från en drönarbild, det är ju i allra högsta grad höftat, men tror inte entreprenören hade en mättekniker med sig ut heller. Bilden är tagen i sommras så det visar hur växligheten såg ut då.
 
  • Luftbild av en trädgård som visar gränsen mellan privat och kommunal mark med markerade fruktträd: körsbär, äpple och plommon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av ett bostadsområde med en tomt markerad av vita linjer, hus och växtlighet synliga. Kråkbärsvägen löper längs nedre kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett om det är någon trafik eller inte, så kommer väghållaren att anlita någon för att städa bort allt som är för nära vägen. Om du har någon juridik ”rättighet” att vägra får någon annan svara på, men om man har träd så där nära en väg får man tyvärr vara beredd på att de kommer ”städas” lite då och då och se rätt fula ut mot vägen.
 
Fult och tråkigt gjort 😢 Går det att rädda träden ändå?

Utanför vår tomtgräns (också Huddinge) bryr de sig inte ens om att trimma sina egna träd 🙄 Träden får gärna vara kvar så vi har inte klagat, men de lägsta grenarna är i vägen för både oss och förbipasserande. Vi trimmar dem lite försiktigt i smyg. Man vågar ju knappt göra nånting i den här kommunen. De verkar anställa paragrafryttare som tolkar lagen så hårt de bara kan istället för att leta efter mjukare tolkningar. Samtidigt verkar inte reglerna gälla kommunens entreprenörer, så man känner sig lite rättslös.
 
  • Gilla
brygus
  • Laddar…
Snygga till snitten snarast genom att kapa de kvarlämnade tapparna inne vid grenkragen. Så kommer träden kunna valla över skadorna. Träden ser ju "bara" lite uppstammade ut, inte totalt stympade. Svårt dock att få en bild av hur mycket lövverk som försvunnit.
(Jag skulle också bli förbannad om någon tog sig friheten att bestämma vilken form mina träd ska ha)

Ni kanske borde sätta upp en gränsmarkering i form av ett litet staket? Tittar man på terrängen så kan jag förstå om de missar att detta är er trädgård. Många av röjsågsgubbarna kan nog i inte skilja ett äppelträd från ett aspskott....Nästa gång kanske hela trädet är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.