Håller på med att gjuta plintar till en friggebod varpå jag ställde mig frågan hur mycket armering som jag skulle använda. Eller min följdfråga blev, behövs armering?

Jag googlade lite, hamnade på trådar här som i huvudsak uttrycker "släng ner lite armering"
För mig känns det som väldigt ovetenskapligt varpå jag gärna börjar ifrågasätta.

Så behövs armering? Vad blir risken och utfallet om jag skippar armering?

p.s. jag har inte sagt att jag ska skippa armering, endast ifrågasätter varför det behövs.
 
Mats-S
Armeringen förstärker plintarna och motverkar sprickbildning, så. ja släng ner lite armering :) Det räcker med typ 3 till 4 10mm stänger som du trycker ner när betongen är nästan ända upp. Skaka lite på dom så att dom blir väl inkapslade i betongen. Se även till att betongen täcker ändarna på armeringsstängerna.
Plintarna kommer nu att hålla i minst 100 år :)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Armeringen skapar en spänning i plinten som förhindrar att den spricker. Ett par pinnar kamstål brukar räcka.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Armeringen förstärker plintarna och motverkar sprickbildning, så. ja släng ner lite armering :) Det räcker med typ 3 till 4 10mm stänger som du trycker ner när betongen är nästan ända upp. Skaka lite på dom så att dom blir väl inkapslade i betongen. Se även till att betongen täcker ändarna på armeringsstängerna.
Plintarna kommer nu att hålla i minst 100 år :)
Trevligt att få svar från en Sollentuna-bo 😀
 
  • Älska
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.