Jag har ett litet problem med mitt parkettgolv. Plötsligt märkte jag att ena delen av parkettgolvet från ena sidan började sticka ut ur ytan i 2-3 mm och bli vobbig när jag trycker på den, detta märks väldigt mycket från hörnet.
Bilden bifogas.
Kan någon föreslå en möjlig lösning. Jag läste på internet att folk borrar det lilla hålet och injicerar limmet där.

P.S. Jag tror att detta inte beror på säsongsbyten, för de senaste 3 åren var det inga problem med det.
 
  • Närbild av parkettgolv med en upphöjd del i hörnet som står ut från ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Att skarven är mörk och att det går liksom mörka ränder åt vänster från den får mig att tänka på fuktskada, alltså att det har varit vatten på golvet som har runnit ner i skarven och sen sugits upp av ändträet och spritt sig vidare en liten bit. Då sväller träet.

Hur har golvet gjorts rent?
 
Är antagligen faneret som släppt, är ett tunnt skikt av ek på 3-4mm. Kan du pilla upp hela faneret så kan du limma med trälim, annars är det att injesera i några små hål som gäller. Försök ta reda på fanerets tjocklek genom att t.ex. ta bort en tröskel. Sen borrar du precis genom det och injesera trälim..
 
  • Gilla
nikjuice
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att skarven är mörk och att det går liksom mörka ränder åt vänster från den får mig att tänka på fuktskada, alltså att det har varit vatten på golvet som har runnit ner i skarven och sen sugits upp av ändträet och spritt sig vidare en liten bit. Då sväller träet.

Hur har golvet gjorts rent?
Ja, det ser verkligen ut som en liten vattenskada. Men det verkar som att det kan vara några träddefekter som ser ut, eftersom vi har många liknande skarvena. Vi brukar rengöra den med en lätt fuktad mikrofiberduk eller mjukpapper (Vettex)
 
Larsa Larsa skrev:
Är antagligen faneret som släppt, är ett tunnt skikt av ek på 3-4mm. Kan du pilla upp hela faneret så kan du limma med trälim, annars är det att injesera i några små hål som gäller. Försök ta reda på fanerets tjocklek genom att t.ex. ta bort en tröskel. Sen borrar du precis genom det och injesera trälim..
Jag har försökt förstå är det egentligen bara faneret som släppts, men jag tycker att hela delen av golvet är skakig. Kan du rekommendera något specifikt trälim?
 
BirgitS
Slitskitet, det i ek, på ett parkettgolv är typ 2-4 mm tjockt. Är det så mycket som rör sig eller är det hela brädan som är 15 mm tjock?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Slitskitet, det i ek, på ett parkettgolv är typ 2-4 mm tjockt. Är det så mycket som rör sig eller är det hela brädan som är 15 mm tjock?
Trägolv med en markerad spricka i ett hörn, mätt till 100 mm vertikalt och 30 mm horisontellt, vilket indikerar den mest rörliga delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har markerat området som klistermärket ut lite och röra sig när jag trycker på det. Den mest rörliga delen är hörnet
 
BirgitS
N nikjuice skrev:
[bild]

Har markerat området som klistermärket ut lite och röra sig när jag trycker på det. Den mest rörliga delen är hörnet
Är det så stort område som rör sig är det knappast en fuktskada för då skulle mycket mer synas ovanpå tycker jag.
 
  • Gilla
nikjuice
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.