Jag håller på att bygga garage och ska gjuta plattan snart.

Har monterat tröskeljärn enligt bilderna nedanför och har kapat järnet så att det är lite längre än öppningen till garaget och sedan sänkt ner det lite i höjdled så att jag kan dra av betongen och få lite fall ut ur garaget.
Tyckte att det var enkelt att få det att ligga bra då.
I ytterkant så ligger det utanför fibercementen och tänker att skillnaden i djup ändå täcks då jag ändå måste putsa sockeln väl?

Är det ok att montera på detta viset?

Närbild av tröskeljärn monterat på fibercement och träskiva vid garagebygge, med synliga armeringsjärn och grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade tröskeljärn som sträcker sig över en betongplatta och isolering med synliga armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av tröskeljärn monterat mellan en träbit och betong, med armeringsjärn synligt i bakgrunden, förberett för gjutning av garageplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av tröskeljärn monterat vid en träregel och cementblock på mark med grus, en del av grundarbetet för ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Vad ska du ha för port?
 
R Rejäl skrev:
Vad ska du ha för port?
Tänkte en takskjutport, behöver jag veta exakt modell redan nu eller räcker det så?
 
R
trenchcoat trenchcoat skrev:
Tänkte en takskjutport, behöver jag veta exakt modell redan nu eller räcker det så?
Antingen så brukar man ha ett järn till som portens landar på (gummilisten) eller så får du se till att det verkligen blir rakt under portabladet då du ska lägga fall också så blir det lätt ojämt..
Ser inte på dina bilder men ditt galvade järn har väl infästningar av armering?
 
R Rejäl skrev:
Antingen så brukar man ha ett järn till som portens landar på (gummilisten) eller så får du se till att det verkligen blir rakt under portabladet då du ska lägga fall också så blir det lätt ojämt..
Ser inte på dina bilder men ditt galvade järn har väl infästningar av armering?
Yes, det har infästningar.
Ok så detta järnet borde då gjutas in helt i betongen och sedan lägger jag ett järn till i efterhand som skruvas(?) ner i betongen?
 
R
trenchcoat trenchcoat skrev:
Yes, det har infästningar.
Ok så detta järnet borde då gjutas in helt i betongen och sedan lägger jag ett järn till i efterhand som skruvas(?) ner i betongen?
Nej du kan ha ett i ytterkant som man sänker ned ca 25-30mm gentemot plattans höjd och sedan kan man ha ett innanför där porten landar på insidan väggen..
Eller så har du det som du tänkt bara lägga lite extra tid så att det blir plant där portabladet landar..
 
Ok, tror jag lägger lite tid på det då så att det är plant. Ska ta fram vattenpasset och titta imorgon. Men blir ju svårt att göra något åt att det inte är helt plant, kan nog inte böjja det för hand, eller kanske kan stötta om det svackar lite. Ska undersöka. Tack!
 
R
Det är betongen som måste bli plan där portabladet ansluter om järnet buktar lite gör ingett där ute för porten landar väl en bit in beroende på tjockleken på din tilltänkta väggkonstruktion..
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.