Jag har körsbärsträd och björnbär i krukor.
Jag har en tanke på att ställa in de i garaget över vintern. Där har jag garanterat plusgrader.

Men jag är osäker på hur mycket ljus de behöver under vintern. Det finns ett litet fönster, så det blir inte helt mörkt.
Jag skulle kunna hjälpa till med en lampa, men vet inte om det är nödvändigt.

Någon som har provat?
 
Både körsbär och björnbär tappar ju sina blad på vintern och då behövs inget ljus, ett litet fönster räcker gott. Ingen lampa för då är risken att de tror det är vår och då börjar de bilda knopp och det vill man inte.

Inte för varmt heller utan svalt, detta är växter som står ute hela vintern och de är rustade för det.
 
Varför inte förvara dem utomhus istället ....🤔 ?
 
yonna yonna skrev:
Varför inte förvara dem utomhus istället ....🤔 ?
Risken är att roten fryser.
I sig kan man försöka isolera krukan. Men då jag har ett garage med plusgrader så framstår det som säkrare.
 
A Abies koreana skrev:
Både körsbär och björnbär tappar ju sina blad på vintern och då behövs inget ljus, ett litet fönster räcker gott. Ingen lampa för då är risken att de tror det är vår och då börjar de bilda knopp och det vill man inte.

Inte för varmt heller utan svalt, detta är växter som står ute hela vintern och de är rustade för det.
Tackar. Jag förstår logiken.

Jag tänker mig att man kan behöva skvätta på lite vatten då och då. Är dom ute så regnar det ju ibland.
 
Träden mår bättre i dess naturliga klimat. Packa in rot/bara kruka mot kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.