Hej,

Jag skulle vilja installera en täljstenskamin. En Norsk Kleber Kube 5 med 535 kg. Eldstaden ska vara i det vänstra hörnet. Skorstenen är till vänster. Huset har en källare, bild 2 visar rummet under. Min fråga är hur man förstärker golvet. Den murade skorstenen är ca 25 cm bredare i källaren än i vardagsrummet. Försäljaren föreslog därför att man skulle såga upp golvet, fästa armeringsjärn i skorstenens överhäng och gjuta betong. Kan det fungera? Kan man annars möjligen förstärka balkarna mellan skorsten och väggen bakom?

Tack på förhand för alla förslag

Mvh
Fabian
 
  • Ett hörn av ett vardagsrum med ljusa väggar och träpanel, en trädörr till vänster och ett ljust trägolv. En grå kattbädd syns delvis till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med ett gammalt vedspis och en vit skåpssektion med diskho. Spisen är placerad i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir väl motsvarande manöver som när man sätter in en kakelugn som försäljaren menade?

I vårat hus har det stått kakelugnar för länge sedan innan de revs ut. När vi satte in nya sattes det in järn i murstocken och sedan gjutning av platta. Tänker att det blir lika samma för dig.
 
  • Gilla
Fabian W
  • Laddar…
Du måste öppna antingen taket i källaren eller golvet där den ska stå för att se hur det ser ut innan det går att bedöma om eller hur det måste förstärkas.

535 kg borde ett golv klara utan förstärkning men det beror givetvis på när och hur det är byggt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
E Eld skrev:
Du måste öppna antingen taket i källaren eller golvet där den ska stå för att se hur det ser ut innan det går att bedöma om eller hur det måste förstärkas.

535 kg borde ett golv klara utan förstärkning men det beror givetvis på när och hur det är byggt.
Det är ju precis vid väggen också!
 
Men vart jag än läser på nätet just nu står det att ca 350-400kg och uppåt kräver förstärkning.
Eftersom det dessutom är bygganmälan på det här kommer man inte undan med "det borde hålla".

Räkna med att ta upp golvet och sätta en platta, den förankras in i murstocken.

När vi gjorde det här var det absolut inte den stora delen av kostnaden. Minns inte heller tidsåtgång eftersom det bars in material och förbereddes en massa annat samtidigt, men såga upp golv, borra in järn och gjuta platta var snabbt gjort av de som gör det till vardags.

Då blir det eldsäkert under kaminen dessutom.
 
Ett modernt hus ska minst klara en punktlast på 500 kg. Detta är ju precis över men å andra sidan är det inte exakt en punktlast. Den har (rimligen) en utbredning över flera golvbjälkar. Dessutom är det inne i ett hörn där bjälklaget klarar mycket högre last än det skulle göra mitt ute i rummet (som man dimensionerar för).

Nu är det inte(?) ett modernt hus så vi vet inte hur välbyggt bjälklaget är. Hur ser bjälkarnas upplag ut i änden? Är det välbyggt eller slarvigt gjort? Vad är det för dimension? Är de hela?
 
tensiden tensiden skrev:
Men vart jag än läser på nätet just nu står det att ca 350-400kg och uppåt kräver förstärkning.
Eftersom det dessutom är bygganmälan på det här kommer man inte undan med "det borde hålla".

Räkna med att ta upp golvet och sätta en platta, den förankras in i murstocken.

När vi gjorde det här var det absolut inte den stora delen av kostnaden. Minns inte heller tidsåtgång eftersom det bars in material och förbereddes en massa annat samtidigt, men såga upp golv, borra in järn och gjuta platta var snabbt gjort av de som gör det till vardags.

Då blir det eldsäkert under kaminen dessutom.
Tack, det är bra att höra att någon har erfarenhet med en sånt lösning. Kändes utan erfarenhet lite konstigt att fördela vikten ”bara” på en sida (murstocken).
 
E Eld skrev:
Ett modernt hus ska minst klara en punktlast på 500 kg. Detta är ju precis över men å andra sidan är det inte exakt en punktlast. Den har (rimligen) en utbredning över flera golvbjälkar. Dessutom är det inne i ett hörn där bjälklaget klarar mycket högre last än det skulle göra mitt ute i rummet (som man dimensionerar för).

Nu är det inte(?) ett modernt hus så vi vet inte hur välbyggt bjälklaget är. Hur ser bjälkarnas upplag ut i änden? Är det välbyggt eller slarvigt gjort? Vad är det för dimension? Är de hela?
Byggår är 1908, så inte direkt nytt. Men renoverad i 70talet (t.e. nytt murstock), Väggar är timmermans stockar som vilar på lecablock/beton ner till källaren. Jag kommer göra några bilder när golvet är öppet.
 
F Fabian W skrev:
Tack, det är bra att höra att någon har erfarenhet med en sånt lösning. Kändes utan erfarenhet lite konstigt att fördela vikten ”bara” på en sida (murstocken).
Här kan du läsa lite på temat. En bra bit ner finns modellen med järn in i murstocken.
https://www.kanerva.se/fundament.html

Eller här
https://www.linds.nu/fundament/
 
  • Gilla
Fabian W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.