O Olaskutterspån skrev:
Du har en moralisk skyldighet att leverera allt du kan.

Bortkoppling sker annars av Kraftbolagen när stabiliteten hotas pga för mkt oplanerbar kraft
Nej. och kraftbolaget kan inte koppla bort min växelriktare :) :) :)
 
F
spikplanka spikplanka skrev:
Kika i dokumentationen för omvandlaren mellan DC-AC till solpanelerna efter modbus över UDP/IP.
Inte min kompetens, sånt får nån annan kika på. Men vill nån komma och "kika" och pilla ihop nåt bra så ställer jag upp som försökskanin och sponsor.
 
F fsn skrev:
Inte min kompetens, sånt får nån annan kika på. Men vill nån komma och "kika" och pilla ihop nåt bra så ställer jag upp som försökskanin och sponsor.
Vilken exakt modell av omvandlare för solpaneler är det du har? hur är det kopplat?
 
K
F fsn skrev:
Högst påtagligt problem skulle jag säga. Jag har nog vid minst tre tillfällen detta år stängt ner växelriktaren för att koppla ifrån en eller två slingor för att sen starta upp den igen, en operation som tar tid och som inte kan göras remote. Andra gånger dragit igång förbrukare för att hålla exporten nere.

Jag skulle vilja ha en automatik som scannar elpriset och som vid minuspriser startar laddning av bilen, värme till poolen och drar igång ett så mycket värmefläktar som behövs i källaren för att få nollexport. Det kan inte vara svårt för nån som är intresserad av sånt att fixa till det med en Rasberry eller nåt sånt?
Jag håller inte med, så länge 60-öringen finns kvar. Men först då och om det blir vanligare med minuspriser (som då också ibland blir ännu lägre)

Det är däremot lättare att få till att den startar någon förbrukare vid ett visst elpris i kombination med export än att påverka växelriktaren.
 
F
K knightjocke skrev:
Jag håller inte med, så länge 60-öringen finns kvar. Men först då och om det blir vanligare med minuspriser (som då också ibland blir ännu lägre)

Det är däremot lättare att få till att den startar någon förbrukare vid ett visst elpris i kombination med export än att påverka växelriktaren.
Det är en realitet att många inte har 60-öring på marginalen. Jag har haft solceller sen sommaren 2019 och aldrig haft 60-öring på en stor del av min export så det är i högsta grad exakt så det är. Och det är precis det jag säger, styra förbrukare mot nån smartmeter eller nåt och inte ge sig på växelriktaren.
 
F fsn skrev:
Vad exakt menar du med ”hur är det kopplat”?
Sitter omvandlaren mellan solpaneler och publika elnätet. Eller finns det batterier med i bilden? flera parallella omvandlare, omkopplare för ö-drift osv.
 
F
spikplanka spikplanka skrev:
Sitter omvandlaren mellan solpaneler och publika elnätet. Eller finns det batterier med i bilden? flera parallella omvandlare, omkopplare för ö-drift osv.
Nej, mellan solceller och elnät. Tittar du i databladet så ser du att det inte är en hybridväxelriktare för batteri eller för ödrift. Finns ytterligare en växelriktare med det sitter inga paneler på den utan ett batteri mot stödtjänster som lever sitt egna, rätt meningslösa liv.
 
F fsn skrev:
Kostal Piko 15
Hittade detta för en annan modell i Kostal utbudet. Men troligtvis är det applicerbart för din modell också. Risken är om det är andra registernummer mm. Dock så friskriver sig tillverkaren rätt duktigt om man inte vet vad man gör. Något att tänka på.
kostal.com: PIKO CI Interface description KOSTAL MODBUS (TCP) with control information (2024-07-11)
Sidan 2:
Aktuellt för modellerna Piko CI 30, Piko CI50/60, Piko CI 100
Sidan 4:
1.1 Disclaimer of liability
Sidan 10:
3.2.3 MBAP header
Visar uppbyggnaden av MBAP data som skall finnas i UDP/TCP paket.
Sidan 12:
3.2.5 Write Single Register (0x06)
Sidan 14:
UDP-Port 1502 eller 53321
Unit-ID 0x47
Sidan 31:
Adress 0x264 har ett register för "Max feed-in power" med enheten "W" av typen unsigned integer 32-bit som kan både läsas och skrivas.
Finns ett forum som hade rätt specifika saker om Kostal Piko:
https://www.photovoltaikforum.com/

Så chansen att specifikt denna enhet har möjlighet att styra inmatad effekt ser gott ut. Men läs igenom tillverkarens ansvarsfriskrivning..
 
J JAJansson skrev:
Home assistant kan inte styra växelriktaren produktion. Var hittar man brytare som kan fjärrstyras för solcells slingor ?.
Varför skulle det vara något problem?
 
P
S Sesulo skrev:
Sungrow har en inställning som heter feed-in-limit där matningen ut till nätet kan begränsas med en procentsats 0-100%.
Vilken Sungrowmodell? Hur hittar man den inställningen i portalen?
 
P
Jag tror att jag har hittat det nu.
(. Som vanligt med kinesiska prylar så är webbgränssnittet i toppklass och enormt enkelt att begripa. .)

Plant Configuration -> Basic Plant Information -> Grid-connection Type. Det sista styr en popupmeny med valen
100 % Feed-in
Self-Consumption
Zero export
Off-grid

Om dessa val är ömsesidigt uteslutande går det inte att samtidigt ha nollexport och själv konsumera el, så jag misstänker att det helt enkelt är en riktigt dålig UI-programmerare som har varit i farten. Det går nämligen inte att välja fler än ett av valen i taget.

Jag har ställt frågan om hur man begränsar export till min solsystemsleverantör så vi får se om jag får ett bra svar. Någon instruktionsbok för anläggningen följde inte med vid leverans och installation.

Nästa problem bli hur man styr den här inställningen från en dator.
 
P pmd skrev:
Nästa problem bli hur man styr den här inställningen från en dator.
Jag har börjat kräva redan vid offert att systemet ska kunna integreras med Home Assistant. Synd om den inte skulle kunna styras och kan redan sitter där med en större apparat som behöver hålla ett antal år
 
P
Det går nog att styra webbgränssnittet med Greasemonkey. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.