Krilleman
Ölle Ölle skrev:
Du tänker avstängning till diskmaskin? Det är den nya blandaren med diskmaskinsavstängning vi skaffat som lett oss in i detta äventyret 😀👍
Var har du tänkt dig att handla nya prylar?
Rinkaby eller annan butik kanske?

Alla har inte produkterna för att komma över från 16mm PEX...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var har du tänkt dig att handla nya prylar?
Rinkaby eller annan butik kanske?

Alla har inte produkterna för att komma över från 16mm PEX...
Rinkaby ligger bara 20 minuter med buss härifrån lyckligtvis, så jag får nog ta mig dit och hör med dom 😂
 
Krilleman
Ölle Ölle skrev:
Rinkaby ligger bara 20 minuter med buss härifrån lyckligtvis, så jag får nog ta mig dit och hör med dom 😂
OK, då vet jag att du tänkt handla av Rinkaby.

Svar kommer med mer exakt med material så fort jag får en stund över! 👍

Det bör inte ta allt för lång tid...
 
  • Gilla
Ölle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
OK, då vet jag att du tänkt handla av Rinkaby.

Svar kommer med mer exakt med material så fort jag får en stund över! 👍

Det bör inte ta allt för lång tid...
Du är så vänlig att jag nästan inte vet vart jag ska ta vägen. Tusen tack, och tusen till
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
OK, då vet jag att du tänkt handla av Rinkaby.

Svar kommer med mer exakt med material så fort jag får en stund över! 👍

Det bör inte ta allt för lång tid...
Vi blev rekommenderade halvkoppling 5109236 på rekommendation i en annan tråd (https://www.byggahus.se/forum/threa...t-installera-ny-blandare.530702/#post-5916011). Vet du om den rekommendationen fortfarande står sig, nu när vi uppdaterar hela installationen?
 
Krilleman
Ölle Ölle skrev:
Vi blev rekommenderade halvkoppling 5109236 på rekommendation i en annan tråd
Nej verkligen inte.
Superdåligt tips. 👎

Halvkoppling är för kopparrör.
Inget annat.
 

Bästa svaret

Krilleman
Ölle Ölle skrev:
Du är så vänlig att jag nästan inte vet vart jag ska ta vägen. Tusen tack, och tusen till
Då så, dags att välja produktval utifrån Rinkabys lagerlagda sortiment utifrån din installation.

Vatette Plast dras enligt följande, ingen extra stödhylsa behövs.
(Du byter ut 15mm mutter + klämring på ventilen med 16mm artikeln)
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633369_Vatette_Plast.pdf

10mm ändan tar du bara bort mutter+klämring så har du en superfin slät ansats som blandarens lekande muttrar med packning passar direkt på. 👍👍
Köp detta:
Varukorg i webbbutik med två produkter: VA Kulventil Vinkel 15x10 och VA Krom Kopplingsset 16x2,0-2,25. Sammanlagd kostnad 844,00 kr inklusive moms och frakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Då så, dags att välja produktval utifrån Rinkabys lagerlagda sortiment utifrån din installation.

Vatette Plast dras enligt följande, ingen extra stödhylsa behövs.
(Du byter ut 15mm mutter + klämring på ventilen med 16mm artikeln)
[länk]

10mm ändan tar du bara bort mutter+klämring så har du en superfin slät ansats som blandarens lekande muttrar med packning passar direkt på. 👍👍
Köp detta:
[bild]
Tusen tack än en gång. Det känns ju faktiskt som att detta kommer lösa sig! Jag sticker dit i början av nästa vecka och återkommer med en uppdatering! 😀👍
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Då så, dags att välja produktval utifrån Rinkabys lagerlagda sortiment utifrån din installation.

Vatette Plast dras enligt följande, ingen extra stödhylsa behövs.
(Du byter ut 15mm mutter + klämring på ventilen med 16mm artikeln)
[länk]

10mm ändan tar du bara bort mutter+klämring så har du en superfin slät ansats som blandarens lekande muttrar med packning passar direkt på. 👍👍
Köp detta:
[bild]
Nu är allt införskaffat!
Känner mig smått korkad som vuxit upp med lego och tetris och inte kan få ihop var klämringar ska sitta. Men men, snart vet man väl förhoppningsvis. Är detta korrekt?
 
  • Uppställning av rördelar på en vit yta inklusive klämring, vinkelanslutning, mutter och kopparrör, med alla delar lösa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ölle Ölle skrev:
Är detta korrekt?
Den här ska tas bort i ekvationen:
Alltså den inringade klämringen ska inte vara där.
Klämhylsan med inbyggd slits & stödhylsa ersätter denna.

I övrigt är det korrekt.

Bild på vattenledningskoppling med flera delar, där en inringad klämring (hylsa) ska tas bort enligt texten. Övriga komponenter är korrekt monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ölle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Den här ska tas bort i ekvationen:
Alltså den inringade klämringen ska inte vara där.
Klämhylsan med inbyggd slits & stödhylsa ersätter denna.

I övrigt är det korrekt.

[bild]
Tack igen! Den kändes lite lustig, jag har lite svårt att fatta vad det är som håller fast slangen när man väl vridit åt muttern bara, men det sker väl automagiskt 😀
 
Krilleman
Ölle Ölle skrev:
Tack igen! Den kändes lite lustig, jag har lite svårt att fatta vad det är som håller fast slangen när man väl vridit åt muttern bara, men det sker väl automagiskt
Den här kanten skär in i slangen när du drar muttern och skapar tryck mot "stödhylsan".

Närbild på komponenter i en skruvkoppling, inklusive mutter, stödhylsa och fäste, med en röd pil som pekar på en kant som kan skära in i en slang.
 
  • Gilla
Ölle
  • Laddar…
Fasiken vilken pedagogisk tråd det blev =)
 
  • Gilla
Ölle
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Fasiken vilken pedagogisk tråd det blev =)
Eller hur. Det är helt fantastiskt hur väl omhändertagen jag blivit 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.