Jag har varit runt på ett par ställen som hyr ut kärnborr. Men alla saknar centrumborr för fixering mot vägg. Jag ska borra upp hål i väggen för ventil, 100mm i diameter och 40cm långt.
Väggen är totalt 40cm tjock, 20cm är betong, resten gips och isolering.
Går det att köpa kärnborr som inte fästs med skruvgänga till min vanliga borrhammare?
 
Aldrig varit med om, så det tror jag knappast. Främst är det för att kärnborr går på låga varv. Sen om det hugger med ett kärnborr vill du inte själv hålla i maskinen.

Det finns adaptrar, men de storlekarna och längderna blir nog svårt.

Edit: De går ju inte per automatik på låga varv, men de bör nyttjas så.
 
Uthyrningsfirmorna borde kunna erbjuda stativ till kärnborren.
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Det brukar finnas en lös insats med styrpinne som används för första 10mm av skäret.
Då förborrar man ett styrhål.

Sist jag borre med hålsåg i d160mm så gjorde jag en styrplatta med ett hål i OSB som jag bultade fast i väggen tillfälligt. Då var det enkelt att styra även en stor borr.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Oj, du vill inte hålla det för hand när det rör sig om så stora hål.
Har handkört hål i storlek 30mm med en hilti dd130 och det är inte kul vill jag lova!

Så antingen hyr du en borr med stativ som du sätter fast på utsidan eller så tar du din vanliga borrhammare och borrar en serie med hål och bilar bort resterna för att få ditt hål.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Testar denna gamla tråd inför att jag ska borra med kärnborr 180 resp. 132 mm i 400 mm hård betong med lagom mängd jobbiga stenar i (grundmur hus från 1920).

Min fråga lyder inte om detta är en dålig idé med en allt för liten borrhammare (Jula billig variant med ca 3 J slagkraft) och ingen vattenkylning - utan frågan är:

HUR HÖG TEMP TÅL EN KÄRNBORR DIAMANT, på ett ungefär? Jag kommer borra löst, låta det ta den tid det tar, och kontrollera temperaturen på borrkrona med värmekamera. Hittat nån info att diamanter inte brukar gilla över 800 grader, men det tycker jag känns onödigt högt.
 
Ytterligare en fundering är om det är dumt att snabbkyla borrkronan i en hink vatten mellan varven, dvs.

1. dåligt med den snabba temperaturväxlingen? Dessutom:
2. dåligt att få klet (vatten) i borrhålet om man valt att borra torrt?
 
Snabbkyla borret i vatten är bästa sättet att förstöra ett borr. Tyckte själv att det var en bra idé tills lödningarna till hårdmetallen lossnade. Långsam avkylning i luften är bästa medicinen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.