Vi håller på att bygga ett komplementhus på vår fritidsfastighet och planerar ha ett toalettrum i detta, toastol och tvättställ. Vi har tänkt oss en Sanicubic 1WP. Den har en skärande pump som skall pumpa 4 höjdmeter och 17 längdmeter till en septitank. Försäljaren säger att Sanicubic är perfekt men när man läser deras manual så är det många om och men, bland annat finns det en backventil som skall fungera för svartvatten. Är det någon som har erfarenhet av Sanicubic.
Nu funderar jag på alternativa lösningar. De jag tänker på är förbränningstoalett eller mulltoa.
Vad säger ni om mulltoa och förbränningstoalett.
Förbränningstoaletten är klart dyrast, 35 kkr(Sinderella), Sanicubic 20 kkr och en liten mulltoa omkr 5kkr. Skyddsfaktorn är hög och spoltoalett inne i huset uteslutet, däremot utanför i ett separat toahus som kan få självfall till septitanken. Tacksam för synpunkter.
 
Vi byggde ytterligare ett fritidshus, eller snarare en gäststuga för ett par år sedan. Var lite halvslö så av både ekonomiska och rent praktska skäl så drog vi bara in VA till kök och badrum. Som toalett valde vi en SEPARETT VILLA 9000 (eller hette den 9020?). Var väl lite misstänksam på den från början, men den har funkat klockrent.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi har Separett i fritidshusrt i snart 20 år och tycker det funkar bra.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Vi byggde ytterligare ett fritidshus, eller snarare en gäststuga för ett par år sedan. Var lite halvslö så av både ekonomiska och rent praktska skäl så drog vi bara in VA till kök och badrum. Som toalett valde vi en SEPARETT VILLA 9000 (eller hette den 9020?). Var väl lite misstänksam på den från början, men den har funkat klockrent.
Vi har en motsvarande urinseparerande toalett i vårt fritidshus som vi är nöjda med, Vi har en 75 L tunna under huset som tar hand om bajset. Den behöver vi byta en gång om året. Sen skall den stå ett par år på tomten innan det kan komposteras. Ofta blir det inte så länge, vi använder det som gödning innan dess. Urinen samlar vi i en 200 L tank. Den behöver vi tömma 2 gånger per säsong. Vi vattnar ut det innan det skall regna och det är lite jobbigt samt att det luktar en hel del. Vi skall nu ansluta urin-ledningen till en septitank men behålla bajstunnan tills vidare. Vi kan tyvärr inte välja samma lösning i komplementhuset eftersom vi inte kan gräva ner oss speciellt djupt under toalettstolen. Därav min fråga om andra toasystem.
 
Separett villa har en tunna direkt i stolen, så den kan placeras direkt på golvet. Det är en sådan vi har inomhus i stugan. Ute på "dasset" har vi bara en insats för urinseparering och en lite större tunna.
 
Vi installerade en Jets snålspolande i vårt attefallshus ”gördyr” men har fungerat alldeles utmärkt. Vi jämförde med saniflo men åf sa att den kanske inte skulle orka pumpa upp till septiktanken. Ca 4 m höjd och ca 30 m längd. Så det fick bli en Jets.
/B
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vi har Separett i fritidshusrt i snart 20 år och tycker det funkar bra.
Är det en modell som fortfarande finns? Var hamnar fekalierna? I en källare under toan?
 
Bono_R Bono_R skrev:
Vi installerade en Jets snålspolande i vårt attefallshus ”gördyr” men har fungerat alldeles utmärkt. Vi jämförde med saniflo men åf sa att den kanske inte skulle orka pumpa upp till septiktanken. Ca 4 m höjd och ca 30 m längd. Så det fick bli en Jets.
/B
Jag tittade på Jets i ett tidigare skede men avskrev den och planerade ta en Saniflow istället. Jag har ju en urinseparerande toalett huvudbyggnaden där jag bara har tänkt ansluta urinledningen och behålla fekalietunnan. Om jag har förstått det rätt så kan jag inte göra detta utan då behöver jag byta den stolen också mot en vacuumtoastol.
 
A Antropocen skrev:
Är det en modell som fortfarande finns? Var hamnar fekalierna? I en källare under toan?
Verkar finnas ännu. Fekalier i en hink (med plstsäck) inuti toan.
Bild av en urinseparerande Separett Villa toalettsystem på en produktsida från Bauhaus med 12 recensioner och högst stjärnbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.