Det är ju tämligen populärt att sätta dold skruv på altan nu för tiden men jag undrar varför man inte också gör det på staket med vågräta ribbor typ 22*45

Mig veterligen finns inga verktyg anpassade för detta utan de som är för altan är 110mm +

Då fann jag detta https://www.k-rauta.se/produkt/monteringsverktyg-dold-prof-plus-t15-bit/6438313613725

Monteringsverktyg för dold skruvning med orange handtag placerat på en träplanka utomhus, bredvid ligger en skruvmejselbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En budgetlösning från K-rauta. Men som borde fylla funktionen, vet någon om detta är en bra idé eller om det finns en anledning till varför man inte vill ha dold skruv i ribbor?

Till vänster syns trall med dold skruv utan skruvhuvuden. Till höger syns trall med synlig skruv där skruvhuvudena är tydligt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett staket med vågräta träreglar, ribbor med dimensionen 22x45 mm, ihopsytt på ett sätt som liknar en öppen, rektangulär panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Jag har förborrat på fri hand och skruvat i dolda skruvar istället. Det har fungerat bra.
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Det är ju tämligen populärt att sätta dold skruv på altan nu för tiden men jag undrar varför man inte också gör det på staket med vågräta ribbor typ 22*45

Mig veterligen finns inga verktyg anpassade för detta utan de som är för altan är 110mm +

Då fann jag detta [länk]

[bild]

En budgetlösning från K-rauta. Men som borde fylla funktionen, vet någon om detta är en bra idé eller om det finns en anledning till varför man inte vill ha dold skruv i ribbor?

[bild][bild]
Med skruv från sidan så är risken stor att den lätt kan spricka mellan väta vinter och torka sommar. Så jag skulle inte skruva från sidan.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
4774
Ingen aning men följer gärna din frågeställning då jag själv är nyfiken på just detta 😀
 
J jonaserik skrev:
Med skruv från sidan så är risken stor att den lätt kan spricka mellan väta vinter och torka sommar. Så jag skulle inte skruva från sidan.
Borde det då inte hända på altaner också?
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Borde det då inte hända på altaner också?
Jepp det var mer den delen som jag tänkte på, En trall rör sig väldigt mycket och staket eller plank sitter nog mer i luften och torkar/väts inte ner så mycket.
 
J jonaserik skrev:
Jepp det var mer den delen som jag tänkte på, En trall rör sig väldigt mycket och staket eller plank sitter nog mer i luften och torkar/väts inte ner så mycket.
Ett staket torkar fortare och utsätts på så sätt för mer variationer än en otakad trall som kan vara fuktig hela hösten, nederbördsmängden är lika stor på horisontella som vertikala delar men "golvet" torkar långsammare eller kanske inte alls en novemberdag.

Jag föreslår galvspik till både trall och staket, det är snabbt enkelt och billigt samt mycket enklare den dag man behöver justera eller byta en dålig bräda/ribba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.