Min plan är att på spånplattegolvet gjuta 5-10cm cement med pexrör i, dels för att min nya golvbjälklag pallar det, dels för att jag har byggt det för lågt med flit med tanke på detta.

Nu min undran, jag inser att detta kanske inte är det mest traditionella sättet att göra det på, men finns det fler som har gjort på det här viset och kan det uppstå några problem i och med detta?
 
jag skulle inte hälla våt betång på spånplatta som sugeråtsg som en svamp.

Jag gjorde nått liknande. Jag hade 22mm spån, la på 20mm frigolit (vanlig billig frigolit) gjöt 40mm själv armerande, vad det nu hette, en produkt från Maxit.
Nu var jag i samma höjd som den gjutna platan intill, la då vattenburen golv värme på hala ytan (både den nya & den gamla "plattan") utjämna med flytspackel, sist klinkers.
 
Spånet drar fukten ur cementen för snabbt. Gjut på en plast så är du ganska safe. Merkostnanden är inte stor heller.
 
Hej

Jag har gjutit 5 cm slipsats på spånskivor för 4 år sedan med mycket gott resultat. Det var i hallen + ett litet badrum la klinker där sedan har fungerat kanon.

La ut byggplast på spånskivorna först sedan armeringsnät som jag klossa upp ca 1, 2 cm. Najade PEX-slangen i armeringsnätet och tog hem en betongbil med 1 m3 sk. slipsats. La ut avdragsbanor för en avjämningsbalk. Bara sticka in slasen genom ytterdörren så var slipsatsen utjämnad på 20 min. Fick sedan torka i ca 3 månader inna vi la klinkers, ljuvligt varmt golv

Mvh Exsnickarn
 
Ang. byggplast... har fått för mig att denna om jag lägger den på spånskivan kan orsaka fuktproblem (fukt som vill upp/ner hindras)? :confused:

Är det inte bättre att prima eller liknande med något matrial som släpper igenom fukt?

När jag la plintbotten (heter det så? alltså skivan i torpargrunden längst ned som isoleringen ligger på i golvbjälklaget) så läste jag att man absolut inte får förhindra fukten att vandra upp/ner genom att lägga byggplast...

Så... inte kan det väll vara bra att lägga plast ovanför detta? :confused::confused::confused: (krångligt att bygga hus...)
 
Hej

Jag har uppvärmd källare under hallen så det är inget problem med fuktvandring. Föressten hallen + badrummet är ca 18 m3 stort. Annars skall plasten ligga längst in mot den varma delen för att motverka att fukten vandrar från den varma delen mot den kalla och kondenseras där. Tycker det skall gälla även i ett golv.

"Bygg så de ryker"
 
  • Gilla
Mr_Bear
  • Laddar…
Prima spånplattan ordentligt. Först med utspädd 1:3 med vatten, sedan en gång outspätt. Se också till att det är tätt i alla hörn så att inte betongen rinner ner i bjälklaget. Latexfog går fint, det är en engångstätning.

Jag gjöt 30mm finbetong över 20mm golvvärmerör. Det blev riktigt bra trots lite extrajobb.
http://www.byggahus.se/forum/233511-post3.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.