Inser själv att detta kan klassificeras som ett rent gnällinlägg men jag är så oerhört trött på min kommun - skall installera kamin och för att få startbesked skall kontrollplan upprättas.

I denna skall bland annat anges vem (alltså en enskild person och inte firma) som skall göra installationen - jag tycker det är helt galet. Jag vet inte ens när det kan tänkas bli aktuellt, handlar om kommunens handläggningstid men kommunen förväntar sig uppenbarligen att jag ska kunna styra Elda-butikens schema och indirekt boka in vem som skall komma till mig inom x antal veckor?

Jag kan tycka det är rimligt att ange den firma man ämnar använda sig av men egentligen knappt det - primärt borde vara sotarens godkännande av installationen. Tänker jag helt fel?
 
P P-G skrev:
Inser själv att detta kan klassificeras som ett rent gnällinlägg men jag är så oerhört trött på min kommun - skall installera kamin och för att få startbesked skall kontrollplan upprättas.

I denna skall bland annat anges vem (alltså en enskild person och inte firma) som skall göra installationen - jag tycker det är helt galet. Jag vet inte ens när det kan tänkas bli aktuellt, handlar om kommunens handläggningstid men kommunen förväntar sig uppenbarligen att jag ska kunna styra Elda-butikens schema och indirekt boka in vem som skall komma till mig inom x antal veckor?

Jag kan tycka det är rimligt att ange den firma man ämnar använda sig av men egentligen knappt det - primärt borde vara sotarens godkännande av installationen. Tänker jag helt fel?
Säger kommunen uttryckligen att det mpåste vara instalaltörens namn, eller kan det vara ngt missförtstånd ?

Det är inte ditt namn (som byggherre) som skall stå där då ?
Dvs att du är ansvarig att ta in en kvalificerad firma/installatör ?

Nu vet jag inte vilken kommun du bor i men för Helsingborg ser anmälan ut såhär:
Formulär från Helsingborgs stadsbyggnadsförvaltning för anmälan om installation/ändring av eldstad och/eller rökkanal i småhus, inkluderande kontaktuppgifter och byggnadsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs sökandes uppgifter, inget om installatören.
Det är ju som du säger orimligt att fylla in namnet på personen som komemr från installationsfirman (om man inte gör det i efterhand)

Så antingen borde firmans namn då vara ok, eller så är det slutbeskedet dom vill ha ett namn på, men även där bör firman vara ok eftersom installatören kanske slutar osv.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Säger kommunen uttryckligen att det mpåste vara instalaltörens namn, eller kan det vara ngt missförtstånd ?

Det är inte ditt namn (som byggherre) som skall stå där då ?
Dvs att du är ansvarig att ta in en kvalificerad firma/installatör ?

Nu vet jag inte vilken kommun du bor i men för Helsingborg ser anmälan ut såhär:
[bild]
Dvs sökandes uppgifter, inget om installatören.
Det är ju som du säger orimligt att fylla in namnet på personen som komemr från installationsfirman (om man inte gör det i efterhand)

Så antingen borde firmans namn då vara ok, eller så är det slutbeskedet dom vill ha ett namn på, men även där bör firman vara ok eftersom installatören kanske slutar osv.
Jag hoppas det är ett missförstånd men här kommer härligheten. Jag hoppas ju verkligen inte jag ska behöva jaga signaturer och underskrifter för att ens få möjlighet att lämna in anmälan.

OBS, klicka på bilden för tydligare text.
 
  • Kontrollplan för installation av skorsten och eldstad med projektinformation, ansvariga personer, kontrollpunkter och signaturfält, utgiven av Lunds kommun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P P-G skrev:
Jag hoppas det är ett missförstånd men här kommer härligheten. Jag hoppas ju verkligen inte jag ska behöva jaga signaturer och underskrifter för att ens få möjlighet att lämna in anmälan.
Ah, det där är kontrollplanen.
Den skall vanligtvis fyllas i under projektets gång och sen lämnas in efter att den är gjord innan slutbesked kan erhållas.
Men du skall i bygganmälan (lov) lämna in ett förslag på kontrollplan: Dvs vilka kontroller som skall vara med (dock ej ifylld än då)

Och då är det ju inte orimligt att den som de facto gjorde installationen, efter det också skriver under att det är gjort
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ah, det där är kontrollplanen.
Den skall vanligtvis fyllas i under projektets gång och sen lämnas in efter att den är gjord innan slutbesked kan erhållas.

Och då är det ju inte orimligt att den som de facto gjorde installationen, efter det också skriver under att det är gjort
Jag måste lämna in kontrollplanen för att få startbesked är instruktionen jag fått.
 
Det är en plan, tänk dig en projektplan vid starten av ett projekt. Det betyder att den inte behöver vara färdigifylld för att få startbesked utan för att få slutbesked.

För startbesked skall du skicka in den plan du tänkt följa för projektet. Den du länkar till i inlägget funkar säkert bra.
Kommunen vill bara säkerställa att du har en plan på aktiviteter som behöver utföras.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma sak förra året. Det är en pappersexercis som inte är så lätt för oss lekmän.

Om du ska göra allt själv så fyll i ditt egna namn på kontrollpunkterna, förutom dom som sotaren ska kontrollera.

Jag specade inte ens vilken kamin jag skulle installera. Specade typ "ny kamin för trivsel eldning enligt de senaste energikraven på ca 6kW".
 
P P-G skrev:
Jag måste lämna in kontrollplanen för att få startbesked är instruktionen jag fått.
Precis: Men som sagt: Inte ifylld.
Utan det är punkterna som skall in. Så den mall du har, förutom det som är rött i tabellen, funkar nog bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
P P-G skrev:
Jag måste lämna in kontrollplanen för att få startbesked är instruktionen jag fått.
Jo, men den behöver inte vara ifylld. De vill ju bara veta hur du tänker dig och dina entreprenörer tänker säkerställa att regelverk/kvalité ska uppfyllas under projektet.

Varje punkt fylls sedan i efter det är utfört och lämnas in färdigifylld när det är klart.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men har kommunen lagstöd för att kräva massa information om installatören?
Den styrande kontrollen är ju sotarens arbete. Jag får väl låta min 5-åring installera en kamin om vi vill?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag skrev mig själv (byggherre). Nu var det en pelletskamin dvs installationen gällde endast att sätta in kontakten i väggen ...😉 sedan kom sotaren och godkände skorstensanslutningen.

Men i TS fall redigeras uppgiften vid den slutliga kontrollplanen om det gäller vedkamin.
 
Vi installerade kamin för några år sen och vi fick en kontrollplan mailad av butiken som vi bara bifogade till ansökan. Alltså helt oifylld som nedan.
Kontrollplan för installation av braskamin där alla kontrollpunkter är oifyllda. Planen är indelad i kolumner för kontrollpunkt, utförare, metod, kontroll mot, signatur/datum och anmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Byurn Byurn skrev:
Men har kommunen lagstöd för att kräva massa information om installatören?
Den styrande kontrollen är ju sotarens arbete. Jag får väl låta min 5-åring installera en kamin om vi vill?
Jodå, de har rätt att kräva en kontrollplan från TS och vem som ska kontrollera de olika momenten som TS listar. PBL:

Bild som visar utdrag av plan- och bygglagen (2010:900) kapitel 10, paragraferna 6 till 8, som specificerar krav och riktlinjer för kontrollplaner i byggprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/kontrollplan/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, de har rätt att kräva en kontrollplan från TS och vem som ska kontrollera de olika momenten som TS listar. PBL:

[bild]

[länk]
V Vortex skrev:
Vi installerade kamin för några år sen och vi fick en kontrollplan mailad av butiken som vi bara bifogade till ansökan. Alltså helt oifylld som nedan.
[bild]
Detta framstår som ett mer rimligt förfarande.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, de har rätt att kräva en kontrollplan från TS och vem som ska kontrollera de olika momenten som TS listar. PBL:

[bild]

[länk]
Jo, kontrollera. Men i det här fallet är väl sotarens kontroll något som utförs av någon med särskild sakkunskap och erfarenhet. Behövs det verkligen dokumenterad egenkontroll? Någon sådan hade inte vår kontrollplan i samband med utbyggnad och installation av kamin, och kommunen hade inga åsikter.
Vår kontrollplan innehöll punkter kring skydd mot brandspridning som egenkontroll och sen en kontroll av sotaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.