Har ett gammalt hus med stående timmer (typ tretumsplank) där vi just nu håller på att byta fasad. I samband med detta monterar vi en 5cm tjock s.k. västkustskiva (mineralull) utvändigt. Vi står också i begrepp att renovera två rum invändigt med nya ytskikt osv. I dagsläget består väggarna på insidan av puts på vassmatta och sedan tretex utanpå det. Jag hade eventuellt tänkt riva bort allting och sedan spåra in för flexslang och kopplingsdosor men fick då tanken att istället regla ut för detta.

Är det dumt att isolera både på insidan och utsidan i ett gammalt hus? Tänker framförallt på eventuella fuktproblem osv.
 
Kan du inte isolera plankväggen ordentligt ( 17-20cm) utvändigt och regla på ett installation skikt 45 mm invändigt?
 
F fribygg skrev:
Kan du inte isolera plankväggen ordentligt ( 17-20cm) utvändigt och regla på ett installation skikt 45 mm invändigt?
Nja, dels vill jag inte lägga på för mycket isolering utvändigt. Även om vissa hävdar att det ska gå bra så hävdar andra att det kan vara problem med att huset inte andas. Sen blir det väldigt svårt med taket. Vi har ett 20-talshus med knappt något takutsprång så det blir väldigt omfattande jobb att bygga ut det.

Tanken var ju i detta fall att lägga isoleringen i installationsskiktet invändigt. Man kan ju använda linisolering/träfiberisolering eller något mer "vänligt" mot ett gammalt hus om det skulle behövas?
 
Jag tror att det isåfall kan vara lämpligt att bygga om taket så du får ordentliga takutsprång, huset ska väl stå i åtminstone hundra år till och energin du behöver köpa till uppvärmning av kåken blir knappast billigare.
Plankstommen far inte illa av 170mm isolering och en luftad fasad utanpå.
 
F fribygg skrev:
Jag tror att det isåfall kan vara lämpligt att bygga om taket så du får ordentliga takutsprång, huset ska väl stå i åtminstone hundra år till och energin du behöver köpa till uppvärmning av kåken blir knappast billigare.
Plankstommen far inte illa av 170mm isolering och en luftad fasad utanpå.
Det håller på att förlängas just nu, men inte så mycket. Långsidorna är inte enkla att lösa.

Om vi återvänder till originalfrågan: Är det skadligt att även isolera invändigt?
 
Microkatten
Jag undviker gärna mineralull i gamla hus och hade valt t.ex. Hunton vindtät träfiberskiva på utsidan. Att du inte vill isolera mer på utsidan är förståeligt både med tanke på takutsprång men också på att fönstren får flyttas ut för att undvika hålögda fönster.

På insida hade jag undvikit att spåra i planken, varför försvaga stommen? Puts (gärna lera) på vassmatta har många fördelar, t.ex. vindtätning och fuktreglering inomhus. Några förslag:

- behåll puts och treetex och försöka spåra in flexslang mm i det lagret, eller dra utanpåliggande ledningar Alternativt,
- riv ner det gamla och lägg på ett nytt lager puts, med flexslang mm inputsade. Alternativt,
- regla upp 45mm med hampa/lin/träfiber och fuktbroms, spika på träpanel, måla panelen eller pappspänn för tapetsering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.