Kort:
Kan man förvänta sig att en 12V LED-spot går att dimra lika lågt som den halogen-spot som den ska ersätta? Hur får man till det isåfall?


Långt:
Jag vill ersätta de halogen-spottar vi har i vår hall. Idag dimrar de väldigt lågt, från ett svagt glödande sken som är trevligt att ha på ibland.
Men, jag får inte till det, de led-spottar jag har dimrar visserligen utan flimmer men det går inte alls att komma ner lika lågt som med halogen-spottarna. Det är "helt ok" lågt, men jag vill ha det där svaga glödande skenet.

Jag har bytt ut både dimmer och transformatorer till modeller som stöder LED. Jag har även provat flera olika dimrar med samma resultat.

Här är vad jag har provat:
Dimrar: Schneider Renova LED universaldimmer (utan nolla), Schneider Renova LED vriddimmer (med nolla), Plejd DIM-01 (med nolla)
Transformator: Vadsbo Zero 70.2
Ljuskälla: Philips Master LEDspot GU5.3

Jag har provat skruva ner min-nivån på dimrarna och även ställt om läge (framkant/bakkant).

Min teori är att det inte går att dimra riktigt lika lågt, men frågan är vilka alternativ jag har isåfall?
 
G Gunman skrev:
Kan man förvänta sig att en 12V LED-spot går att dimra lika lågt som den halogen-spot
Nej tyvärr är min erfarenhet. Inte ens i butikernas "demouppställningar" brukar det fungera bra.

De som tycker vi har fel får väldigt gärna rekommendera produkter som fungerar!

Jag har en tråd på delvis samma tema som ännu inte har någon bra lösning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimbar-ledspott-under-koeksoeverskapen.474925/
 
RoTe
När det gäller LED så är det väl bäst att sluta anpassa LED till halogen och istället göra tvärt om, alltså kom in i 2024 och dimmra LED elektroniskt med ett av alla otaliga system det finns. Jag har då inget problem att dimmra mina Philips Hue och Ikeas trådfri till nästan inget ljus alls.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.