Hej,

Bergvärmeanläggningen visar "hög retur". Vad betyder det och hur åtgärdar man att värmen inte lirar? Se nedan.

Jag har i Thermia-inställningarna min 50 grader, max 80 grader och en värmekurva där noll grader utomhus ger 48 grader.

Värmen är väldigt ojämn, flera element är kalla. Framför allt de i källaren/gillestugan. På bottenplan är det bra värme, så pass bra att vi behövt dra ner termostaterna på några element till noll. På övervåningen är 1 av 4 element kallt, trots max på termostaten.

I källaren är elementen helt nya och det är ett nytt på bottenplan. I övrigt är det nya ventiler och nya termostater på de äldre elementen i huset.

4 nya element i källaren, alla är kalla. Har funkat bra tidigare så frågan är varför värmen inte går ut hit nu då? Någon inställning? Jag har experimenterat med olika inställningar men får inte till det.

6 äldre element på bottenplan med nyligen bytta ventiler och termostater. 1 nytt element. Av de 6 äldre funkar alla utom ett som går på *max* trots att termostat är på noll (yes, väldigt skumt). Det nya är kallt trots termostat satt till 7 av 9. Detta element fungerar annars definitivt, har tveklöst fungerat, men det verkar som värme nu inte går fram dit. Är det så att det som går på max tar allt, så räcker det inte till övriga?

4 element på övervåningen, ett av dem är iskallt trots max på termostaten. Övriga funkar. Värme går ut bra där.
 
BVP med en massa termostater som det skruvas på, ventiler kärvar fast, etc, är ingen optimal lösning bort med så mycket som möjligt och trimma in ditt värmesystem,
Den delen behöver du se över hur som helst med fasta strypningar alt. bara rattar.
Sedan har du troligtvis något problem med bvp och siffrorna du anger verkar vara för varmvatten.
Du kan ha en växelventil för värme och varmvatten som kärvar eller inte fungerar som den ska.
Men utifrån hur jag utläser din kunskap, ta inte illa upp, så kanske hjälp på platsen hos dig skulle vara en bra lösning, både värmesystemet och bvp.
 
A AndersS skrev:
BVP med en massa termostater som det skruvas på, ventiler kärvar fast, etc, är ingen optimal lösning bort med så mycket som möjligt och trimma in ditt värmesystem,
Den delen behöver du se över hur som helst med fasta strypningar alt. bara rattar.
Sedan har du troligtvis något problem med bvp och siffrorna du anger verkar vara för varmvatten.
Du kan ha en växelventil för värme och varmvatten som kärvar eller inte fungerar som den ska.
Men utifrån hur jag utläser din kunskap, ta inte illa upp, så kanske hjälp på platsen hos dig skulle vara en bra lösning, både värmesystemet och bvp.
Växelventilen har krånglat tidigare. Då var den fast i varmvattenläge och alla element var kalla. En tekniker var här och knackade på den och fick igång den.

Men jag tror inte det är växelventilen dem här gången som kärvar, för problemet är ju kopplat till vissa element i systemet (de som ligger sist???) och inte alla.

Min misstanke är att det element på bottenplan som är tokvarmt trots termosraten är på noll tar all värme och de som ligger efter finns det inget kvar till. Men hur kan det då vara hög retur?
 
Det låter som att du behöver lufta alla element. Det är standardåtgärden när du har dålig cirkulation och värmepumpen inte blir av med värmen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att du behöver lufta alla element. Det är standardåtgärden när du har dålig cirkulation och värmepumpen inte blir av med värmen.
Ja, så kan det vara. Han som bytte ventiler och satte i nya termostater sa att de kan behöva luftas.

Men hur är med med luftning... kan det vara så att ett element som behöver luftas blir varmt trots termostat på noll? Sen har vi ju det på övervåningen som är tvärtom, dvs kallt trots termostat på max. Samma i källaren.

Förvirrande!
 
H hellborg skrev:
an det vara så att ett element som behöver luftas blir varmt trots termostat på noll?
Att det blir varmt med temostat på noll låter väl lite konstigt, men om termostat på noll inte betyder helt avstängt så att det ändå kommer lite vatten genom radiatorn, så blir det ju varmt.

Typiskt blir inte hela elementytan lika varm när du har luft i elementet.

Men, fundera inte på om du behöver lufta eller inte, det är bara att göra, bättre än gång för mycket än för lite. Medan du luftar, ha lite koll på expansionskärlet och trycket i systemet också, det sjunker när du luftar. Se till att hålla trycket runt 0,8 ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.