Vi har vetat i mer än ett år vilka granner vi kommer att få, och de är jättetrevliga. När vi planerade och anlade vår tomt förra våren pratade vi med dem och då skulle vi få en husvagnsuppställningsplats närmast vår carport och det skulle inte påverka något av höjden på tomten. När de sedan lämnat in bygglovet i augusti kom kommunen på att de måste byta plats med garaget och husvagnsuppställningen pga deras tomt lutar och man inte ha uppfarten på den sidan som man först tänkt. Nu började saker påverka oss, i och med att de ska ha uppfarten där måste de sänka huset iförhållandet till oss. Vi godkänner deras bygglov att de ska bygga 1,5 från vår tomtgräns och att deras hus ska ligga på en höjd 30 cm under vårt hus. Sedan vid byggsamrådsmötet sänkter de huset ytterliggare och idag ligger deras hus 44 cm under vårt och så kommer hela deras tomt att ligga. . Vi måste alltså i nuläget bygga en 40 cm hög stödmur som blir ca 30 m lång, för att inte våra massor ska åka ned tillgrannen, våra planteringar måste vi gräva upp och vi måste gräva upp en stor del av sidan till grannen där vi idag har gräs. Både vi och de nya grannarna är lite sura på kommunen, vi för att de har satt deras hus ganska lågt och de för att de måste ha gräva ut massor. ( idag ligger deras tomt i höjd med vår...) Facit i handen ser man att den sista sänkningen inte varit nödvändig, kommunen har dille på uppfarter... Vi var tvungna att flytta vår carport 2,5 m in för att slippa fyrhjulsdrift på bilarna enligt kommunen.

Grannarna känner sig lite skyldiga till vårt problem, och pratar om lecablock för att det ska bli billigt. Vi däremot vill ha samma sten som vi har på andra sidan, men den stenen är dubbelt så dyr som ett byggmax lecablock men man behöver inte gjuta och det går snabbt att bygga muren.

Hur brukar man lösa detta problem? Brukar man dela på kostnaderna för stödmur, eller är det vi som får ta smällen? Vi är alltså helt beredda att ta på oss kostnaden för allt...
 
Jag förstår inte riktigt allt av vad du skriver. Är det så att ni behöver inte fylla ut något för att få er carport och husvagnsplats? Men grannen måste gräva ur för att få sin tomt i den höjd som bestämts?

Grannens utgrävningar skall inte påverka er tomt. Det är upp till grannen att bygga stödmur eller vilka åtgärder som behövs för att inte er tomt skall rasa.

Om det är så att ni samtidigt måste fylla ut på er tomt så hamnar ju bollen delvis hos er, i så fall gör ni ju båda två åtgärder som kräver stöd, och jag ranta att man får ett delat ansvar. Iofs så kan man ju se det som att ni har haft ett godkänt marklov för er höjd innan grannen fick sitt. Det är den som ändrar höjden som har anvaret för att den ändrade höjden inte påverkar grannen.
 
2,5 m från vår tomtgräns har grannen byggt sitt hus 44 cm lägre än vårt hus. Förrut låg hans tomt i samma nivå som vår, vi har alltså en lägsta höjdskillnad på 44 cm och vi måste ha en stödmur så att inte våra massor försvinner. ( vissa ställen mer än 70 cm skillnad)
För att vi ska kunna bygga en stödmur måste vi ju gräva bort massor för att kunna göra dränering till stödmuren, vi ska alltså inte fylla upp något. När vi anlade vår tomt skulle ju grannen ha sin husvagn uppställd närmast oss, inte ett hus 2,5 m från tomtgränsen.
Bilden nedan visar hur vår mark ser ut idag när de har gjort sin uppfart, jag står alltså hos grannen och fotograferar vår tomt. Så här mycket är alltså höjdskillnaden längs hela tomtgränen (ca 30 m och vi måste bygga något annars rasar det)
 
  • 200802016 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muren måste ju vara helt deras problem. Som god granne så är det ju bra om ni accepterar att anläggningsarbetet gör tillfälliugt intrång på er tomt. Men i princip så är det upp till grannen att anlägga en mur utan att kröka ett grässtrå på er tomt. I gengäld har ni inte så mycket att säga toill om formellt om utseendet på muren. Även här får man ju då jobba lite med den goda grannsämjan i åtanke.

Att bygga stödmur med byggmax leca block är nog tveksamt vad gäller hållfasthet. Dåliga stödmurar har en tendens att vika sig efter 5-10 år.
 
Är det fler som har samma åsikt som hempularen ( inte för att jag misstror honom ) men det är bra om det finns fler åsikter om detta?
Vi tror inte heller att det blir bra med en stödmur av leca, inte i denna leråker och inte blir det i slutändan billigare om man måste putsa lecablocket. Troligast blir det så att vi betalar hela kalaset och väljer samma sten som tidigare för att få allt enhetligt. Vi kommer nämligen att bygga växthus utmed långsidan på carporten, och för att få växthuset att stanna kvar på vår tomt måste vi ha stödmuren snarast. ( det kommer att vara 1m mellan vår tomtgräns och växthuset, och har vi ingen stödmur är växthuset i farozonen).
 
Hemmakatten
Jag håller helt och hållet med hempularen! Den fastighetsägare som förändrar höjden på marken är den som har skyldighet att se till att markförändringen inte påverkar grannen. Grannen har i detta fallet skyldighet att anlägga mur, såtillvida grannen inte vill ta "slänten" på sin tomt, dvs. påbörja en slänt på sin sida av tomten. Den skall då inte påverka er tomt. en sådan slänt kommer säkerligen att ta minst 4 meter av grannens tomt. Att grannen då väljer att bygga en stödmur är förståligt. Exakt hur denna stödmur skall vara beskaffad kan nin inte lägga er i. Om stödmuren sakta rasar ihop om några år har ska ni förstås påpeka detta. Självklart skall ni kräva att grannen bygger en stödmur som är hållbar, och för mig innebär det att man gjuter en sula på vilken man murar eller gjuter en mur.

Som en "goodwill" gest kan ni erbjuda er att betala mellanskillnaden mellan en lecamur och den mur ni gärna vill ha. Men det är inte nödvändigt, grannen är skyldig att anlägga en hållbar mur.
 
Snarast är väl vad en stödmur behöver anläggas hur som helst om inte er gräsmatta skall rinna iväg när tjälen lossar. Men nog är det så att det är grannen som har allt ansvar både att få muren gjord och ekonomiskt.
Men tycker du att hans mur estetiskt stör din tomt så mycket att du känner så stort behov av att betala den?
 
Vi bor i skåne, så någon tjäle är det inte att tala om. Att vi skulle få en stödmur av lecablock skulle väl inte vara hela världen om vi trodde att den skulle komma upp inom en snar framtid, men grannarna har deklarerat att de måste inreda övervåningen innan de kan börja på muren. De flyttar in nästa vecka i sitt nya hus.

Vi har alltså två alternativ.
1. Betala muren och bygga den själva för att sedan kunna bygga vårt växthus. Vi kan alltså inte bygga växthuset för dräneringen till växthuset skulla aldrig ligga kvar på vår mark om det inte finns något som håller emot. Vi kan heller inte gräva ut intill carporten ordentligt för då kan carporten glida iväg för det inte finns någon massa som håller emot. Leran måste bort innan vi kan gjuta grunden till växthuset. Carporten är placerad 3,5 meter från tomtgränsen och mellan gränsen och carporten ska vårt växthus stå. Vi har redan köpt alla grejor för att bygga växthuset...

2. Lägga ner växthusprojekt och vänta tills muren blir klar och hoppas att vi har mark kvar...

Vad skulle ni göra i en sådan här situation? Vi har faktiskt trott att vi var skyldiga att hålla våran jord på vår mark, och nu måste vi prata igenom allt ordentligt innan vi gör något mer...

obs maggan9= anders1010
 
Att gräva ur på det viset och låta det stå mer än någon vecka är helt oförsvarligt. Ansvaret är er grannes. I princip så skall ni kunna bygga både växthus och carport utan att ta någon hänsyn till grannenes urgrävningar. Ramlar det ner så är det grannens ansvar att återställa.Om nu inte grannen hinner fixa en mur så får han fylla igen urgrävningen.
 
Hemmakatten
Ett enkelt telefonsamtal till kommunes byggingenjör/byggsamordnare löser nog problemet snabbt. Kommunen skickar ett brev till grannarna med uppmaning att ordna detta omgående. Grannarna kan absolut inte vänta med detta tills de har lust/känner för det/har pengar.
 
Detta liknar min sits dvs "jag är i detta fall grannen". För att få samma nivå på min carport/förråd och hus och längs hela tomtgränsen sänktes marken ca 40 cm mot grannen. Visserligen fick jag muntligt godkännande från grannen men formellt behövdes inte detta. Sula gjöts och stödmuren murades upp med lekablock och det var lite kinkigt eftersom grannens förråd låg i tomtgräns så detta fick 'hängas' upp när sulan gjöts. Kostnaden låg naturligtvis på mig.

Egentligen förstår jag inte riktigt varför du/ni vill ha samma material i denna mur som hos er - den kommer ju inte att synas från ert hus och kommer att ligga på grannens tomt och kommer utseendemässigt även att höra till granntomten.

Om ni absolut vill ha er design på muren och grannen godkänner detta är det väl naturligt att ni bidrar med en slant just för materialets merkostnad. Att muren måste grundas med gjuten sula är självklart. Att ni får vänta en säsong med ert växthus får ni nog ta med jämnmod. Muren blir i vilket fall som helst inte billig för er granne.

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med
2. Lägga ner växthusprojekt ... och hoppas att vi har mark kvar...
- detta påverkar ju inte er markyta.
 
hempularen skrev:
Om nu inte grannen hinner fixa en mur så får han fylla igen urgrävningen.
Precis! Enkel lösning.
Det är ju det enda de kan göra om inte en mur görs.

Det är ju kanonbra med jätte goda grannar men man kan inte vara till lags hur mycket som helst. De har krav att ställa iordning sitt hus och ni har krav att göra iordning er backe. Vill det sig illa kan ni få vänta i många år om ni skall vänta tills grannarna har allt under kontroll.
Men flyttar de in under vecka så är det förstås ganska panik. Men man kan bo i ett hus samtidigt som man bygger.
En mur tar inte så lång tid att bygga så de skulle lida så oerhört den extra vecka det tar.

Informera om att ni skall börja bygga så bör de förstå att marken är deras ansvar och med den eventuella komplikationer som kan uppstå om de inte gör rätt.
Försök sen att njuta av ert växthus istället för deras byggproblem:)
 
Jag håller med föregående talare om att det i längden kan vara lite farligt att bara ta på sig kostnaden.

Tänk om stödmuren (och växthuset) rasar om två år, behöver repareras, eller renoveras om 10-15 år? Då kanske en ny granne plockar fram pappren som visar att ni betalat muren, och att den därmed borde vara ert ansvar.

*OM* nu ska betala något skulle jag vara noga med att förklara för grannen att ni gör det helt av goodwill, och att ni då vill ha skriftligt på att det är helt och hållet deras ansvar både att se till att stödmuren finns och underhålls korrekt. NI kan ju till och med säga att ni litar på dem, men att fastigheten kanske byter ägare i framtiden...
 
Jag är nog en sån där slarvgranne som skulle kunna titta på jorden när den rasar och det skulle faktiskt inte göra mig så mycket alls. Tids nog blir det en liten sluttning som gräset växer upp på och binder jorden. Att lägga ner tid och energi på murar verkar krångligt.
Eventuella barn kommer ramla ner från muren och slå sig när de springer mellan tomterna.
Luta dig tillbaka, bjud in grannarna på middag, det behöver dom när de sliter med övervåningen.
 
Nu var det tydligen så att TS har planer för den mark som håller på att rasa. Så det är nog inte så kul att se den förvandlas till en oönskad slänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.