Såå nu jäklar är glidskyddet på plats. Vi tog Bauhaus-skyddet och böjde till det precis som föreslogs här så det hamnade så jag kunde skruva både i överkant och underkant rakt i taket. Stort tack för hjälpen här! Vi passade även på att sätta taksteg upp till skorstenen i raden bredvid glidskyddet så nu har vi istället problem med att dom takpannorna som har taksteg inte hamnar perfekt i spår eller ligger bra mot underliggande panna längre... Antingen gör vi fel eller så gör dom få millimetrarna stål från takstegen att allt hamnar lite fel..
 
  • Gilla
Plåtsax
  • Laddar…
A AC79 skrev:
Antingen gör vi fel eller så gör dom få millimetrarna stål från takstegen att allt hamnar lite fel..
Det blir tyvärr så med taksteg. Vill man få det "tätt" i skarven mellan övre och undre takpanna så får man slipa bort lite på pannan som ligger på stålet från taksteget.
 
R roli skrev:
Det blir tyvärr så med taksteg. Vill man få det "tätt" i skarven mellan övre och undre takpanna så får man slipa bort lite på pannan som ligger på stålet från taksteget.
Stort tack för svar! Är det något som kommer påverka taket nämnvärt eller kan man ha det så? Är ju bara nån m.m mot pannan under det rör sig om.
 
Intet Intet skrev:
Siter den rejält fast så sitter den fast. Godkänt. Av vem?
Glidskyddet ska väl klara 150kg hängande last enligt nuvarande regelverk.

/Höghus
 
A AC79 skrev:
Är det något som kommer påverka taket nämnvärt eller kan man ha det så?
Har själv gjort så på mina pannor. De har nu varit så i över 25 år, ser inga problem med att fasa ur för stegen på pannans undersida.
 
R roli skrev:
Har själv gjort så på mina pannor. De har nu varit så i över 25 år, ser inga problem med att fasa ur för stegen på pannans undersida.
Sorry jag var otydlig i min fråga. Jag menar om man inte fasar ut utan låter det vara med nuvarande lilla glipa istället om det kommer vara ett problem?
 
Höghus Höghus skrev:
Glidskyddet ska väl klara 150kg hängande last enligt nuvarande regelverk.

/Höghus
Exakt!
Ts bör hänga stegen i glidskyddet och hänga med hela kroppsvikten till att börja med. Då får man ett hum om hur bra det sitter fast.
 
A AC79 skrev:
Sorry jag var otydlig i min fråga. Jag menar om man inte fasar ut utan låter det vara med nuvarande lilla glipa istället om det kommer vara ett problem?
Om det kan bli ett problem eller inte vet jag inte men det jag tänkte på när jag gjorde min urfasning var att pannorna lättare kan bli "knäckta" om någon trampar lite snett på pannan när den endast ligger på järnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.