Jag förstår. Nej temperaturen ligger på det jag ställer in, varken högre eller lägre. Fläkten och kompressorn fungerar som sagt, men någon komponent felar vilket gör att att larmet ljuder.
 
A
A Andreas Gustafsson1 skrev:
Jag förstår. Nej temperaturen ligger på det jag ställer in, varken högre eller lägre. Fläkten och kompressorn fungerar som sagt, men någon komponent felar vilket gör att att larmet ljuder.
hänger dörren rakt?
dvs att det inte är dörrlarmet du hör
 
Efter 60 timmars (!) avfrostning slutade nu larmet ljuda. Jag håller tummarna och tackar för allas input!
 
A Andreas Gustafsson1 skrev:
Hej! Jag försöker väcka liv i denna gamla tråd då jag misstänker att jag råkat ut för samma missöde som du, med min frys från Siemens. Den del du benämner som överhettningsskydd, tror jag Siemens kallar temperaturbegränsare. Vart sitter denna? Kom du åt att byta denna del inifrån frysen i ovandelen, eller är jag helt ute och cyklar?


Tacksam för svar.
Hälsningar Andreas

Hej Andreas,

Om du kollar på bilderna jag har i början av tråden så finns en strängskiss på ingående delar. Temperaturbegränsaren sitter i toppen evaporatorn men det är inga större problem med att komma åt den. Man får dock jobba steg för steg och plocka ned delarna. Har du ohmmeter kan du mäta givaren innan du plockar ner hela evaporatorn (du ser kontakterna när du plockat bort bakstycket). Dock kan detta vara lite missvisande eftersom jag först upptäckte att min glappade när hade den nedmonterad som du ser i filmen.

Sedan bytet av givaren (+ fläkten som också gick sönder pga isbildningen) i Dec -19 har den tuffat på utan bekymmer.
/Tobias
 
Jag såg bilden och förstår nu vilken av delarna som är temperaturbegränsaren. Frysen har nu kommit igång igen, utan att larmet ljudar så jag håller tummarna för att slippa montera ner allt återigen. Stort tack för allas hjälp! Sådana här forum med samlad expertis är fantastiskt och uppskattas av många.
 
Våran frysen är 12 år gammal Bosch (Flyttade hit några år sedan men lägenheten är byggd 12 år sedan). Har samma strängskiss som @GSB_ABL har laddat upp.
Fick temperatur larm och temperatur gick upp några grader varje dag och tillslut stannade runt -3/-4. Temperatur kollade jag med en vanlig inne/ute termometer med tråd som var hela tiden inne i frysen. När jag försökte larma av så stämde temperature som man såg på frysens display med temperatur som man såg på termometer.
Jag hörde fläkten starta allatiden när jag kollade, så ingen fel på fläkten och ingen skrapande ljud.
I början såg jag isbildning bara när man kollade noggrann vid galler (innanför) men till sist blev det isbildning även utanför galler och under trågen.

Med allt ovan fakta det ser att att avfrostning fungerar inte.
Har avfrostat i 2 dygn och nu plockat ner delvis och uppmätta ohm-värden är,
(0129) Element 2930 ohm
(0130) Element 255 ohm
(0131) Temperaturbegränsare Oändligt

Ska (0131) ge någon värde? Troligen den är boven. Den också ser att har varit bytt en gång före (blå tejp
runt den säger - se bilder).

Interiör av en frys med synlig ledningsanslutning och potentiell isbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en frostig frys med isbildning vid kylgallret och synlig termistor omgiven av blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter ansluten till en termistor med blå tejp runt, för felsökning av frystemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske @torbeno @electroluxaren @GSB_ABL har svar på att vilket ohm värde(vid rum temperatur) ska det vara på 0131 (Temperaturbegränsare) part# 00617855?
På engelska heter den Thermal Fuse eller Thermistor och på svenska Termistor.
Efter lite läsning, troligen den är PTC termistor.
 
Värdena är i sin ordning. Blå tejp är original så behöver inte vara bytt nån gång.
 
B ”bugmenot2k skrev:
Kanske @torbeno @electroluxaren @GSB_ABL har svar på att vilket ohm värde(vid rum temperatur) ska det vara på 0131 (Temperaturbegränsare) part# 00617855?
På engelska heter den Thermal Fuse eller Thermistor och på svenska Termistor.
Efter lite läsning, troligen den är PTC termistor.
De värden du mätt ser ut att vara riktiga. Om du kollar mitt tidigare inlägg upptäckte att det var glapp i temperaturbegränsaren, har du kontrollerat det?


G GSB_ABL skrev:
Däremot gjorde jag är ny mätning på överhettningsskyddet och när jag försiktigt vickade där ledarna går in på betedde det sig så här:

Film
 
G GSB_ABL skrev:
De värden du mätt ser ut att vara riktiga. Om du kollar mitt tidigare inlägg upptäckte att det var glapp i temperaturbegränsaren, har du kontrollerat det?
Tack @GSB_ABL för snabb svar.

Ja, jag kollade hela tråd och noggrann kollade att det var ingen glapp i temperaturbegränsaren.
Jag frågade om rätt ohm värde på temperaturbegränsaren eftersom jag tänkte om du uppmätt den på den nya före du installerade i frysen.

Nu har jag fått ny temperaturbegränsaren och uppmätt värde på den nya är mellan 0.1 till 0.4 ohm så inte oändlig som var det på gamla/trasig temperaturbegränsaren.
Har bytt den sedan några dagar och frysen fungerar klockren sedan den, och kan se via galler att avfrostning fungerar som den ska.

Tack for hjälpen.
 
Jag har oxå fått problem med min frys GS32NA81/02 från ~2008. Får massa is på bakväggen och under nedersta lådan, så pass att vi inte får ut lådan. Förr så gick temperaturen upp precis över 0 grader för att få bort isen, men nu blir det inte varmare än -5 grader. Jag har inte kollat någon sensor än, ville kolla om någon här vet om det är lönt att frosta av allt och mäta sensorerna eller det är till att köpa ny frys. Peaken i blåa grafen som är över 0 grader är när jag hade öppet en längre stund för att hacka bort is :)
Bifogar bilder hur temperaturen varit i frysen. Sensorn sitter i högsta facket på vänster-väggen. Blå graf är 2024. Grön graf är 2020.
Temperaturgraf i en frys från 26-27 juni 2024 med fluktuationer från -20°C till +4°C. Peakar över fryspunkten indikerar avfrostning. Temperaturkurva i en graf för en frys, från 23 september till 1 oktober, med flera peakar där temperaturen tillfälligt stiger över -5 grader Celsius.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.