Är det lönt att investera i solcellsbatteri? Isåfall vilken sort? Har solpaneler på 13,8 keps.
 
Troligtvis inte, om du inte har svårt att förränta kapitalet på annat vis.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
Se det som en försäkring mot elavbrott och en möjlighet att ducka effekttaxor.
 
Ska man ha batteriet vid elbortfall är det ju en ganska avancerad historia, inte många som har det.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ska man ha batteriet vid elbortfall är det ju en ganska avancerad historia, inte många som har det.
OK, men hur besvärligt är det att ha en batterianläggning som ska gå mellan för att jag ska köpa el när det är billigt (billigare) på dygnet och kunna duscha som vanligt?

Alltså, istället för att investera i solceller så skulle jag investera i enbart batterianläggning?

Förutsättningar: bergvärme och halvgammal villa, ca 20´kWh för hus och hem + nyköpt elbil som inte ingår i de 20´kWh. Jag planerar att investera i luft-luftpump för garaget (idag direktel där) och sätta Tibber på garagets luft-luft, bergvärme + elbilsladdning.

Förklara gärna för en som inte begriper.
 
Det är inga problem att styra det så, problemet är att har man inga solceller ger det inte bidraget på batteriet som är 50% upp till 50 000:-/per person.
Men som sagt att driva huset vid strömbortfall kräver eget jordtag och frånkoppling.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inga problem att styra det så, problemet är att har man inga solceller ger det inte bidraget på batteriet som är 50% upp till 50 000:-/per person.
Men som sagt att driva huset vid strömbortfall kräver eget jordtag och frånkoppling.
Förut fanns det "paket" med typ 1m2 solcell och batteri (för att man skulle sälja batterikapacitet och få solcellsbidraget på batteriet). Jag läste att detta begränsades.

Någonstans finns kanske en gräns på minsta solcellsanläggning för att få bidrag på batteri?

Ekonomiskt finns väl en rimlig balans mellan lagom stor solcellsanläggning och så batteri för att dra nytta av dygnsvariationer på elpris?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inkomsterna från stödtjänster har sjunkit mycket kraftigt och är inte lönsamma heller.
Får börja sälja "elstöd" till grannarna istället när elen är borta..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.