C
Jag bor permanent vid en sjö ,jag äger 1000m2 av marken som ligger i sjön o har alltså egen brygga o egen strand etc.

Jag äger också en ö i sjön ,ön är en egen fastighet.

Den fastigheten har servitut på båtplats o båtlänning på en annan fastighet. Jag använder naturligtvis inte den bryggan eller båtlänningen,jag kan ju lösa det på min egen fastighet.

För några år sedan bestämde de andra servitutsinnehavarna att det skulle byggas en ny brygga, Jag meddelade att jag skulle betala lika mycket som alla andra betalade per fastighet men inte deltaga i anläggningen etc. Jag skrev att jag skulle var en sleeping partner...

Nu gnälls det på att jag inte deltager i arbetet med bryggan vår o höst....Arbetet består i att lägga bryggorna på svaj på hösten o lägga tillbaka dem på våren...

Jag är närmare 80 år o äldst i gänget,några är lite yngre o ytterligare några cirka 10-20 år yngre.Vi är totalt 6 stycken.

Inte så kul detta med gnället på mig....Jag är hjärtligt trött på det....

Naturligtvis borde jag inte bry mig men.....

Synpunkter...
 
C carra skrev:
Jag bor permanent vid en sjö ,jag äger 1000m2 av marken som ligger i sjön o har alltså egen brygga o egen strand etc.

Jag äger också en ö i sjön ,ön är en egen fastighet.

Den fastigheten har servitut på båtplats o båtlänning på en annan fastighet. Jag använder naturligtvis inte den bryggan eller båtlänningen,jag kan ju lösa det på min egen fastighet.

För några år sedan bestämde de andra servitutsinnehavarna att det skulle byggas en ny brygga, Jag meddelade att jag skulle betala lika mycket som alla andra betalade per fastighet men inte deltaga i anläggningen etc. Jag skrev att jag skulle var en sleeping partner...

Nu gnälls det på att jag inte deltager i arbetet med bryggan vår o höst....Arbetet består i att lägga bryggorna på svaj på hösten o lägga tillbaka dem på våren...

Jag är närmare 80 år o äldst i gänget,några är lite yngre o ytterligare några cirka 10-20 år yngre.Vi är totalt 6 stycken.

Inte så kul detta med gnället på mig....Jag är hjärtligt trött på det....

Naturligtvis borde jag inte bry mig men.....

Synpunkter...
De kanske inte vill ha en sleeping partner?
 
C
K Kane skrev:
De kanske inte vill ha en sleeping partner?
Ingen sa nåt när det var aktuellt att ha synpunkter,några år sedan...
 
C carra skrev:
Ingen sa nåt när det var aktuellt att ha synpunkter,några år sedan...
Nu är ju alla några år äldre sedan dess så de känner kanske behov av maximalt antal deltagande i jobbet.
 
C
K Kane skrev:
Nu är ju alla några år äldre sedan dess så de känner kanske behov av maximalt antal deltagande i jobbet.
Kan ju vara så....Men av en knakkig 80 åring? Näe inte värt det ...jag äta upp det i flera dagar
 
Servituthavare har nästan aldrig skyldigheter, bara rättigheter. Om det däremot är en samfällighet snarare än servitut kan det vara annorlunda, men även då uttaxerar man rimligen pengar, inte fysiskt arbete. I synnerhet av en 80-åring.

Så sträck på dig och säg att du betalat enligt överenskommelse.

Det låter som om några personer, oavsett om de har servitut eller en samfällighetsförening sitter och hittar på regler och villkor. De har med största sannolikhet fel och påstår saker de inte har täckning för.

Problemet är att det låter som om det är de sociala relationerna snarare än regler som ställer till det för dig. Det är förstås på vissa sätt svårare att hantera om man har dåligt samvete på något vis. Men ingen rimlig människa förväntar sig att en 80-åring utför fysiskt arbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Jag bor permanent vid en sjö ,jag äger 1000m2 av marken som ligger i sjön o har alltså egen brygga o egen strand etc.

Jag äger också en ö i sjön ,ön är en egen fastighet.

Den fastigheten har servitut på båtplats o båtlänning på en annan fastighet. Jag använder naturligtvis inte den bryggan eller båtlänningen,jag kan ju lösa det på min egen fastighet.

För några år sedan bestämde de andra servitutsinnehavarna att det skulle byggas en ny brygga, Jag meddelade att jag skulle betala lika mycket som alla andra betalade per fastighet men inte deltaga i anläggningen etc. Jag skrev att jag skulle var en sleeping partner...

Nu gnälls det på att jag inte deltager i arbetet med bryggan vår o höst....Arbetet består i att lägga bryggorna på svaj på hösten o lägga tillbaka dem på våren...

Jag är närmare 80 år o äldst i gänget,några är lite yngre o ytterligare några cirka 10-20 år yngre.Vi är totalt 6 stycken.

Inte så kul detta med gnället på mig....Jag är hjärtligt trött på det....

Naturligtvis borde jag inte bry mig men.....

Synpunkter...
Synpunkter du ska inte fysiskt hjälpa till du är 80 år och ska därmed slippa ansvaret med detta arbete det får de andra klara själva. Säg att du är för gammal det får de respektera och gör de inte det är det deras problem och inte ditt. Ta hand om dig och stå på dig. Du har rätt i detta. Ibland måste man säga ifrån för att fortsätta få må bra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag har en sommarstuga som ligger i område… använder inte fastigheten, och har inte gjort det på 23 år
Det är fullt beboeligt …. Köpte det billigt som en pensionsförsäkring 😂

Betalar avgifter, men har aldrig gjort något på gemensamma dagar,
Dom har försökt att skicka räkningar nör man inte deltar på dessa städdagar
Men det finns inget lagstöd, så det åker i brasan

Skäms inte, skiter bara i det
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.