Kan någon förklara hur man räknar ut Takfotshöjden och vilket mått det avser.
 
Tack men jag ser inget svar på min fråga där, ser bara en förklaringa av vad en takfot är men det var inte min fråga,
 
Takfotshöjden är avståndet från marken upp till nedre kanten på taket (takfoten).
 
Tack
 
Jag är nyfiken på vad takfotshöjden rent juridiskt är på ett bygglov? Kommunens exempelritning visar en tillbyggnad som inte har någon utstickande takfot… vid googling såg jag någon dom som likställde takfotshöjd med byggnadshöjd, men en sådan definition är ju inte förenlig med bifogat dokument. Enligt denna exempelbild skall ju takfotshöjden räknas från överkant platta… men frågan är om vid utstickande takfot skall räknas under eventuell takfot eller skärning tak/vägg?
Någon som vet var tillförlitlig information kan hittas om detta? Eller har exempel från sin egen bygglovsprocess?
 
  • Ritning av en tillbyggnad som visar mått för nockhöjd, takfotshöjd, rumshöjd, takvinkel och total längd. Anger även att tillbyggnadens höjd mäts från överkant platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nordinaren skrev:
Jag är nyfiken på vad takfotshöjden rent juridiskt är på ett bygglov? Kommunens exempelritning visar en tillbyggnad som inte har någon utstickande takfot… vid googling såg jag någon dom som likställde takfotshöjd med byggnadshöjd, men en sådan definition är ju inte förenlig med bifogat dokument. Enligt denna exempelbild skall ju takfotshöjden räknas från överkant platta… men frågan är om vid utstickande takfot skall räknas under eventuell takfot eller skärning tak/vägg?
Någon som vet var tillförlitlig information kan hittas om detta? Eller har exempel från sin egen bygglovsprocess?
Inte ens Boverket ger någon tydlig regel, utan skriver att kommunen måste vara tydlig i sina planbestämmelser så att det framgår hur takfot ska mätas vid olika takutformningar:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../egenskapsbestammelser_/hojd-pa-byggnadsverk/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.