Min sprängare säger att jag skall ha försäkring vid sprängning mot skador på grannarnas hus. var hittar man en sådan mitt försäkringsbolag var väldigt frågande. Borde inte sprängaren ha en försäkring?

Johan
 
Sprängaren har troligtvis försäkring som täcker upp för honom/dig om han gör fel (om han nu är en seriös sprängare)..
Dvs. hans försäkring går in om han gör fel,tex att han överskrider "sin max vibrationsnivå" och något går "snett",och om han tex. skulle "skjuta" iväg sten m.m..Men du måste ha en försäkring som "täcker upp" om sprängaren håller sig inom sina vibrationsvärden,men tex. grannens murade skorsten börjar läcka m.m., dvs. inget sprängaren kan rå för...Vår huslevernatör hade dock tecknat en "villaförsäkring" för oss,som täckte upp för bla. sådana skador vid sprängning..Och den "täckte" även upp massa annat tex. om någon går in å skadar sig på min/vår tomt under byggets tid,så täckte den försäkringen också sådana skador..Ring runt till försäkringsbolagen och lyssna efter en "byggherreförsäkring" eller som i vårt fall en "villa försäkring" hos länsförsäkringar,men den står vår husleverantör för,så den kanske inte finns för privatpersoner..Men det är väl bara ringa och förklara läget...

Lycka till...

MVH/Baritz
 
En vanlig villaförsäkring räcker.
Jag pratade senast i helgen med mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) som bekräftade detta.
Skulle något hända på grannarnas hus, även om sprängaren har gjort allt han kan och ska för att förhindra skador, så går din ansvarsförsäkring in och täcker upp.
Tecknar du en villaförsäkring får du även försäkring på "bygget", dvs om ett träd faller och krossar grund, väggar etc, samt stöld av maskiner.
I TH:s villkor står detta under paragrafen "Byggnad under uppförande".
 
Det som Baritz skriver är helt riktigt.
Även byggherren bör ha en försäkring.
En sådan försäkring som nämns kan tecknas även av en privat byggherre. Jag vet att If har en sådan och säkert har samtliga sakförsäkringsbolag detta. Tala med något av de vanligaste bolagen.
 
Tack for alla svar Det har visat sig att Varbergshus tecknat eb forsakring som tacker detta. min vanliga villaforsakring tackte det inte. jag hade ett litet lokalt forsakringsbolag.

tack igen
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.