Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst men vad är ett rimligt pris? Om din granne ber dig byta hans tak också, hur mycket hade du velat ha? Du ska ju då betala arbetsgivaravgift och skatt på det du får av grannen om det ska jämföras med firman.
Detta var ju också en vinkling.

Tvärs emot vad jag skriver.

Har aldrig ens antytt att jag vill ägna min dyrbara tid som pensionär åt att jobba åt andra. Är inte i behov av några extra inkomster.
Och... jag behöver inga fler jobb.
Förstå detta!

Handlar helt enkelt att kunna och våga fixa själv och slippa betala andra till rena överpriser.

Och med detta menar jag att många med lite hjälp kan fixa mycket själv, i stället för att anlita annat folk, oftast riktigt dyrt.
Svårt att välja det som verkligen är
prisvärt dessutom

Är inte detta en röd tråd i forumet?
Eller handlar det om att mjölka på så mycket pengar som möjligt?

Vad jag kan förstå, så är Du en penngasuktande företagare.

Inte är jag bilmeck bara för att jag just nu rostlagar sambons Golf V.
Det låter på dig att jag ska ta betalt för detta... Arbetsgivaravgifter mm.

Rimligt slutpris för mig är att det ska vara överkomligt. Inget ocker.
 
Väldigt mycket man kan göra själv är billigare att göra själv, pga skattetrycket. Eftersom så mycket går bort i skatt så kan man vara hälften så effektiv och ha en högre lön än motsvarande byggare och det ändå lönar sig.

Om man sen vill eller kan byta fasad själv är ju en annan sak.

Med tanke på hur byggsektorn går så tänker jag att man borde kunna se att priserna på arbeten minskar något nu. Jag menar inte att de inom bygg ska jobba gratis, men jag tror många inom bygg både haft höga löner och att företagen dessutom haft goda vinster. Vissa brancher har helt enkelt lättare att tjäna pengar. Då behövs ibland en korrigering. Tyvärr tror jag istället att det kommer bli så att många går arbetslösa eller byter branch hellre än att gå ned något i pris, och att därmed priserna hålls uppe.

Och kanske har prismedvetna kunnat köpa tjänster av de som kommer från andra länder och lägger sig något lägre i pris, kanske lönar det sig inte för dem att vara här och jobba nu. Så att efterfrågeminskningen även leder till att utbudet av byggarbetare minskar?
 
H Hybro skrev:
Löst folk som utför arbete är ohemult dyrt.

Ex frågade några firmor om byte av tak på mitt enplans 128 kvm hus.
Totalt 250 - 300 kr.

Köpte allt material och en beg Hakiställning. Gick på så när
100 000 kr.
Aldrig haft så bra betalt under 2 månader. Jobbade lite då o då, när jag inte hade annat att göra.
Typ åka segelbåt på Vänern.

Det ska gudarna veta att en vanlig löneanställd får ligga i för att betala 200 000 skattade kronor.
Vad menar du med löst folk?
 
Inhyrt folk, skulle det vara.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.