Hej allesammans!

Firman som gjort markarbetet för vårt garage har valt att sätta 90° böjar vid "uppsticken" från de liggande rören. Ett av uppsticken är för WC/dusch/handfat, det andra är för en brunn bredvid varmvattenberedaren, och den tredje är till för ett handfat i garaget.

Jag har för mig att man helst ska sätta 2x45° alt. 88° långböj så att risk inte finns att skiten fastnar (men även för att underlätta vid ev. spolning)?

Behöver jag be dem gräva upp och byta ut dessa för att vara på den säkra sidan, eller har jag fått det om bakfoten?
 
  • Anläggningsarbete för garage med 90° rörböjar och uppstickande rör omgivna av markberedningsverktyg och grävmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ja dubbla 45 gradare är att föredra eller 3st 30 gradare om man har det istället..
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Det är inget problem, liggande 90 är kan vara svårare att passera med när man ska rensa, men en stående rakt under stället där man rensar är ingen fara alls. det ser ut så på de flesta byggen.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
R
Nej så ser det inte ut på de flesta byggen alla markentreprenörer vi känner till undviker 90 graders om det går..
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej så ser det inte ut på de flesta byggen alla markentreprenörer vi känner till undviker 90 graders om det går..
Även på stående?
 
R
S Svammlet skrev:
Även på stående?
Ja
 
Det hinner ju inte bli någon fallhastighet med den ynka höjden över den horisontella dragningen. Det är när man går från ett par meter vertikalt fall till horisontellt då det ev. kan spela roll med språng eller långböj. Så om någon av anslutningarna i bild skall fortsätta vertikalt upp till våningen ovanför, då är det lämpligt att byta ut språnget. Annars inte.
 
  • Gilla
farmis och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det hinner ju inte bli någon fallhastighet med den ynka höjden över den horisontella dragningen. Det är när man går från ett par meter vertikalt fall till horisontellt då det ev. kan spela roll med språng eller långböj. Så om någon av anslutningarna i bild skall fortsätta vertikalt upp till våningen ovanför, då är det lämpligt att byta ut språnget. Annars inte.
Det är ej 2v, utan enplansgarage/gästlägenhet. Din bedömning är att 90° inte behöver bytas då?
 
F farmis skrev:
Det är ej 2v, utan enplansgarage/gästlägenhet. Din bedömning är att 90° inte behöver bytas då?
Inga problem i ditt läge då. Inte med vad jag har lärt mig för länge sedan (på 80-talet när långböjen introducerades). Det gäller att hålla ihop vätskefas och fekalier för att de skall transporteras nedströms lungt och fint utan att separeras. Det är ju precis i början av utloppet. Har man en skarp böj i botten av en längre vertikal stam, riskerar den fasta delen att stanna upp direkt efter övergången från vertikalt till horisontellt. Med betoning på risk.
@Krilleman har säkert nuvarande regler i pannbenet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag gått och blivit ännu nojjigare kring firmans läggning av rör. I samband med att vi byggde bostadshuset så förberedde vår tidigare markentreprenör med 110 stam från vår avloppspump hela vägen bort till garaget.

Den nya firman som grävt och lagt ut rören som vi ska ha i garaget, har då valt att koppla badrummets utlopp via ett långt rör i 'fel' flödesriktning för att sedan övergå i en y-gren som är kopplad till stammen, istället för att låta utloppet från WCn vara kopplad direkt till stammen i samma flödesriktning som stammen.

Rent spontant känns det som att det lätt kan ansamlas papper/feces strax efter y-grenen (gul cirkel på en av bilderna) d.v.s. vattnet kommer inte palla dra med det i svängen ner till stammen.

Är jag bara överdrivet orolig/nojjig eller ställer rörläggningen som den ser ut nu till det? Vi har ingen brådska med att sätta kantelement/gjuta så vill hellre få det korrekt innan vi når the point of no return...
 
  • Rörledning vid byggarbetsplats: Badrumsutlopp (markerat med bildtext) kopplat via långt rör till y-gren; stam till avloppspumpen synlig. Badrum utlopp markeras med en gul cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörläggning utomhus där ett avloppsrör med en Y-gren koppling mellan stam och badrumsutlopp är markerad med en gul cirkel, ett hus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på mark med två överlappande röda avloppsrör, en guldring markerar en y-gren med text på bilden som anger flödesriktningar från badrummet och till avloppspumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda avloppsrör lagda i marken, med en Y-gren markerad med en gul cirkel där rören ansluter, och pilmarkeringar för att visa rörens flödesriktning.
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Går man på Säker vatten är det OK med 90° böj i övergång mellan stående anslutningsledning och liggande anslutningsledning:

[länk]
[bild]
[bild]

Men det där grenröret ser ju inget kul ut. Inte heller T-röret där. Känns dåligt planerat...
T-röret är jag inte så orolig över då det endast leder till luftning.
 
Den gula inringade kommer att bli problem om jag förstår rätt...
Den kommer ju att skjuta massa åt fel håll, sen kommer vattnet att stanna av, och långsamt rinna bort utan att ta med massa.
Samma från andra hållet, en del av massan/vattnet riskerar att tryckas upp mot fel håll i y't och sen fastna där.
 
anders07 anders07 skrev:
Den gula inringade kommer att bli problem om jag förstår rätt...
Den kommer ju att skjuta massa åt fel håll, sen kommer vattnet att stanna av, och långsamt rinna bort utan att ta med massa.
Samma från andra hållet, en del av massan/vattnet riskerar att tryckas upp mot fel håll i y't och sen fastna där.
Alla kopplingar mot Y-grenen har lutning mot Y-grenen. Men så du resonerar är precis så som jag själv har resonerat.

Från andra hållet kommer det endast vara vatten då den leder till en vask inne i garaget.

Testade att spola badrummets utlopp med vatten och det rann aldrig fram till något av de andra utloppen, utan gick hela vägen fram till vår avloppspump (pumpen gick igång efter ett tags spelande), men det är skillnad när även feces/papper spolas med tänker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.