Hej,

Jag ska bygga trätrall på 12kvm, 2x6m, stor balkongen.

Tanken är att bygga med 48x48mm reglar. Under bjälkarna kommer jag ha gummibalksko https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/balkskor/gummibalksko-10-mm-2000057511
Sen är planen att lägga Kebony Character på det https://sv.kebony.com/product/kebony-character-28x120-mm-terrace-board-smooth/

Borde man ha tvärgående bjälkar på så liten yta? Eller räcker det att ha de som ena bilden visar, ut från väggen.
I monteringsanvisningen till borden nämns "Om det inte är möjligt att fästa balken iunderlaget måste en vridstyv konstruktion med tvärbalkar tillverkas" med bild.

Tack!
 
  • Illustration av träbjälkar som är placerade parallellt från en vägg, med avsikt att bygga en trätrall på en balkong med en yta av 12 kvm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en träram med tvärgående balkar, med texten "TIPS: Montera tvärbalkarna horisontellt för att säkerställa god ventilation och dränering".
J JohanMedB skrev:
Borde man ha tvärgående bjälkar på så liten yta?
Svar: JA
J JohanMedB skrev:
I monteringsanvisningen till borden nämns "Om det inte är möjligt att fästa balken iunderlaget måste en vridstyv konstruktion med tvärbalkar tillverkas"
Ordet "måste" tror jag räcker som svar på din fråga. Grejen är att de individuella balkarna inte skall kunna röra sig var för sig.

Tänk på att ev vatten skall kunna rinna ut. Tips är att hälla vatten på balkongen så du ser vart det vill rinna. Då kan du ha koll på att det kan komma ut på rätt ställe(n).
 
Ok, tack! Jag tänkte att man kanske måste bjälklaget tillräckligt bra med golvet på så liten ytan.

Balkongen lutar så vattnet ska nog rinna fint då bjälkarna inte är direkt på golvet.
Men ja jag borde kanske ha 38x48 tvärgående bjälkar som är vridna för att vattnet ska kunna rinna ned från golvet med på bjälkarna och ned på golvet.
 
Skruvar du kortlingarna så att de hamnar under trallbrädor kommer inget vatten samlas på dem. I sammanhanget blir det ingen större kostnad eller arbetsinsats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.