Jag förstår mycket av konstruktioner, men inte el. Jag vill sätta utanpåliggande spottar i mitt tak, varför jag inte vill sätta stora takdosor, utan bara borra hål för flexslangen som matar armaturen med ström. Jag antar att det går bra att seriekoppla armaturen förutsatt att det finns plats för två hål bakom varje spott, vilket kan vara aningen tveksamt, då spotten mäter typ 7cm(ögonmått) i diameter (cylinderformad). Inte bara hål ska gömma sig bakom spotten, utan spotten måste ju också kunna skruvas fast i taket och utan att punktera slangarna. Det andra alternativet är att dra ett rör till varje spott. Vad säger expertpanelen?

Två skisser av tak med elektrisk dragning för seriekopplade utomhusspottar, den övre med flexslang och den undre med separata rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Du måste nog börja med att berätta om din din valda ledlampa. Vissa är ju konstant ström, andra konstant spänning (med inbyggd driver).

(Välj konstant ström om du inte redan valt...)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du måste nog börja med att berätta om din din valda ledlampa. Vissa är ju konstant ström, andra konstant spänning (med inbyggd driver).

(Välj konstant ström om du inte redan valt...)
Säger denna bild något?

En vit takspot från IKEA med texten "NYMÅNE Takspot med 1 spot, vit" och priset 149 kronor. Rekommenderas att användas med en LED ljuskälla GU10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En helt vanlig lampa som matas med 220V.
Du kan välja själv, med vanlig installationskabel ryms det lätt dom 4 trådar du behöver i varje spot utom den sista om du kopplar serie-parallell.
 
A
Den där verkar bara vara gjord för en kabel till varje/har en ingång om jag ser rätt i instruktionerna.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En helt vanlig lampa som matas med 220V.
Du kan välja själv, med vanlig installationskabel ryms det lätt dom 4 trådar du behöver i varje spot utom den sista om du kopplar serie-parallell.
Kan du gärna utveckla för jag förstår inte riktigt.
 
Den armaturen är tänkt att kopplas in i slutet av en matning, ej vidarekoppling. Det skulle väl dock gå att karva ut en öppning på motstående sida för att göra en hempulad vidarekoppling. Parallellkopplad då, eftersom det är 230V.
Illustration som visar en armatur som modifieras för vidarekoppling med ett verktyg, med en kniv som skapar en öppning på motsatta sidan av armaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En förbrukare anpassad för 230 volt borde rimligen inte seriekopplas. För varje förbrukare som ansluts i serien så ökar resistansen.
 
Kom igen nu, det här är så basic det bara går.
Man kopplar två trådar, en tändtråd och en nolla till lampa 1.

I samma anslutning på lampa 1 kopplar man två extra trådar till nästa lampa. I den anslutningen kopplar man sedan två trådar till nästa lampa...o.s.v

Alltså, varje lampa utom den sista har två trådar i vardera anslutning, sammanlagt 4 trådar per lampa.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Den där verkar bara vara gjord för en kabel till varje/har en ingång om jag ser rätt i instruktionerna.
Det finns inget som hindrar att man lägger två kablar i samma plint, det här är IKEA standard skruvklämma med 4 skruv, typ sockerbit.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den armaturen är tänkt att kopplas in i slutet av en matning, ej vidarekoppling. Det skulle väl dock gå att karva ut en öppning på motstående sida för att göra en hempulad vidarekoppling. Parallellkopplad då, eftersom det är 230V.
[bild]
Den kan också kopplas med kabel direkt från taket, se första bild 8
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.