Hej

Har tagit över ett hus och ägarinnan (mannen gått bort) hade inte så bra koll på allt. Hon sa att det fanns ett vattenlarm vi fördelningen av golvvärmen.

Men när jag kopplat bort kåpan tycker jag det ser ut som någon form av reservvärme till de olika slingorna till golvvärmen?

De gröna historierna är lite varma. Är det något system som ska värma slingorna om värmesystemet havererar helt?

Min tanke är bara att koppla bort all "skit" som sitter där. Vet någon hur det ser ut under de gröna "ventilera" om jag kopplar bort de? Tänkte så inte det börjar spruta vatten😄

Ni får flytta den till VVS forum om den passar bättre där...
 
  • Vattenfördelare för golvvärme med flera gröna Wirsbo-ventiler och vita rör kopplade till en regulatorenhet, placerad mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VA-larm och kopplingspunkter för golvvärme, med flera rör och ventiler, syns. En hand håller VA-larm-kontrollen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem för golvvärme inklusive ventiler och elektriska komponenter, anslutna kablar och strömuttag monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De gröna är ställdonen för värmeslingorna, sliter du bort dom lär det inte fungera så bra.
Dosan va-alarm är ett nivålarm för en septitank eller liknande, den skulle jag inte heller slita bort utan vidare.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Nu svarar jag mig själv när jag har googlat lite på bilderna. Den lilla saken "VA-larm" är nog till avloppsbrunnen om den blir full. Var bara konstigt att den går via Wirsbo enheten på något sätt. Kanske delar ström med den bara.

Den andra stora enheten verkar ju vara det som styr termostatna där jag kan ställa värme. Fast nu kör jag med frånluftsvärmepump så i princip alla är öppna fullt. Egentligen borde jag kunna plocka bort det och termostaterna som sitter i huset. Sen bara strypa lite på de slingorna där jag inte vill ha lika varmt som i resten av huset?
 
Koppla inte bort något. lådan som hänger där. är en reglercentral som får signaler från termostater i varje rum. Och signal till gröna att öppna för värme, nu är dom varma och påverkade, så slingorna under är nog varma. Under dom gröna sitter det en liten pinne som trycks ner och stänger när värmen i rummet är OK, Då blir en grön kall. Om dom är varma och ingen värme finns. Såskruvar du loss en grön ( ställdon ) och kollar hur pinne är, den ska då komma upp av sjg själv, står den kvar nere är det fullt normalt efter en sommar. Dom liksom kärvar fast i stängt läge. Knacka på pinnen med skaftet på en morakniv eller mejsel som en hackspett så brukar den lossna. Sen trycker du ca 10 ggr på den så den blir i bra funktion och på med donet ingen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om du plockar bort "dom gröna" så blir slingorna fullt öppna, förutom ev fast strypning. Och det är termostaterna som styr ventilerna och inte tvärt om 😉
 
A
Tokigt att man inte installerat det där i ett fördelarskåp.
Reglercentralen och larmet behöver skruvas fast också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.