Jag ska bygga en liten verktygsbod på min lilla kolonilott. Boden ska inte vara säeskilt stor, max 8-10 kvadratmeter. Den ska dessutom sitta fast i kolonistugan.

Det jag funderar på är grunden. Jag har fått etttips om att istället för plintar kan jag använda pålar. Jag ska i så fall gräva 60 cm djupt, sätta ner pålarna, och fylla igen med små och stora stenar, samt då och då lägga ett jordlager för att verkligen pålarna ska sitta ordentligt. Personen som tipsade mig sa att han använt denna teknik och att han kollat efter ett år hur det såg ut. Enligt honom satt pålarna som betong. Jag är lite rådvill, det låter ju betydligt lättare än att gjuta plintar.

Någon som kan göra en liten analys av förslaget.
 
Glömde att säga att jag också ska vattna jordlagerna för att jorden verkligen ska tränga ner mellan stenarna.
 
Niclas72 skrev:
Jag är lite rådvill, det låter ju betydligt lättare än att gjuta plintar.
::) Vore det inte mycket bättre att köpa färdiga plintar? ??? De kostar ~ 70:-/st och ruttnar definitivt inte. ;)
 
Ett alternativ är att skaffa galvade stålrör ca 1½" och knacka ner med slägga och ställa boden på.
Är det stenfri mark är det inga problem att knacka ner till tjälfritt, hos mig innebär det dryga 2m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.