Hej alla!
Vi funderar på att bygga Ugglan 121 och har lite funderingar...
Har förstått att man måste stödköra rätt mycket med el-patronen när man värmer huset och varmvattnet, vad kan årsförbrukningen hamna på sammanlagt i ugglan om man har kanske 22grader inne?
Är det lönt och byta till fjärrvärme eftersom vi har den möjligheten?
Hur länge räcker 170 liters tank? Är det så att om man badar länge eller duschar länge så får man vänta på varmvattnet sen?
Många frågor på en gång...
Är det nånting annat som ni tycker att man ska tänka på när jag sitter där med försäljarenoch bestämmer tillval och sånt?
mvh Sisu
 
Ett tips är att höra med energirådgivaren på kommunen. Personligen skulle jag nog välja fjärrvärme om möjlighet fanns, men det finns ju för och nackdelar med allt. Miljömässigt är fjärrvärme ett bra val, om fjärrvärmarna eldar med biobränsle.
Mer än så här har jag inte att komma med. Hoppas du får många bra svar här på forumet.
 
LB-hus har väldigt bra isolering och fönster. Deras förbrukning kWh/kvm ligger väldigt lågt. På en yta med 122 kvm lär du få låga driftskostnader. Det bästa i ditt fall vore kanske att köpa till en fjärrvärmemodul till frånluftsvärmepumpen som medföljer som standard. Eller fjärrvärme + en luft/luft-pump. Fördelen är oändligt varmvatten och låg uppvärmningskostnad till en liten investering. Kolla också med LB-Hus vad de ger för avdrag på FLVP'n som medföljer. Gör kalkyler!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.